„Nu-ţi faci temele, nu mai primeşti bani de buzunar!” „Dacă nu înveţi, o să ai şef! Vrei să ai şef?” Sau: „Dacă nu înveţi, o să ajungi să lustruieşti parbrize”.La astfel de replici recurg românii ca să-şi determine copiii să pună mâna pe carte, arată o cercetare făcută în acest an de Centrul Educaţia 2000 şi Unicef. Scopul studiului - realizat în cinci judeţe ale ţării (Bucureşti, Mureş, Prahova, Dâmboviţa şi Giurgiu) - este de a investiga percepţia pe care o au părinţii faţă de sistemul de învăţământ. În general, adulţii au o părere bună faţă de şcoala românească, peste 66% dintre aceştia considerând că şcoala este factorul cel mai important din comunitate care îţi poate asigura succesul în viaţă.
În plus, peste 95% dintre părinţi sunt de părere că şcoala e foarte utilă în societate.
„Deşi încrederea în această instituţie e foarte mare, un număr destul de ridicat de respondenţi consideră că alţi factori sunt mai importanţi pentru a avea succes
în societate: să ai bani sau noroc, de exemplu”, explică sociologii.
„De obicei, la şedinţele cu părinţii li se spune cât costă draperiile, o tablă nouă şi că şcoala are nevoie de paznic. Se face un calcul rapid al cheltuielilor şi se încheie şedinţa. În timp ce şcoala ar trebui să fie un centru comunitar”, spune Monica Dvorski, director executiv al Centrului Educaţia 2000+.
Este îngrijorător şi că aproape 40% dintre respondenţi consideră că şcoala ajută puţin la dezvoltarea talentelor, iar 34% cred că nu contribuie la dezvoltarea abilităţilor practice ale copiilor.
„Am avut copilul la grădiniţă step by step, unde sunt încurajaţi să-şi exprime liber opiniile, apoi a mers la şcoala normală, unde trebuia să stea în banca lui. Dacă spunea ceva, era considerat impertinent”, povesteşte unul dintre părinţii care a participat la studiu.
Problemele sistemului nu-i împiedică însă pe jumătate dintre adulţi să vrea ca puştiul lor să urmeze studii superioare.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro