Cum simplifica activitatea unei firme Internet-banking-ul

12 iunie 2006

Majoritatea bancilor importante ofera clientilor servicii de internet banking, prin care acestia pot sa efectueze o serie de operatiuni direct din fata calculatorului, fara a se mai deplasa la banca, la costuri mai mici decat la ghiseu. Pentru un astfel de serviciu ai nevoie de un calculator conectat la Internet ... si trebuie sa inchei o conventie pentru Internet Banking la banca la care ai conturile. Astfel ca, pentru un intreprinzator, existenta si calitatea serviciului de Internet banking ar trebui sa fie un criteriu important atunci cand trebuie sa-si aleaga banca la care isi va deschide conturile.

Serviciile de Internet banking sunt de mare folos pentru firme. In primul rand, utilizarea Internet bankingului te scuteste de multe drumuri la banca, intrucat prin intermediul acestuia poti sa realizezi o gama foarte larga de operatiuni, precum trimitere de ordine de plata catre banca pentru stingerea de datorii catre diferiti furnizori sau plata utilitatilor (telefon, electricitate). Aceasta comoditate este foarte utila mai ales intreprinzatorilor din marile orase, foarte aglomerate, sau celor din orasele mai mici, unde banca cu care lucreaza are unitati foarte putine.

In al doilea rand este vorba despre un avantaj legat de costuri. Comisioanele pentru tranzactiile realizate prin serviciile electronice de banca la distanta sunt mai ieftine decat cele la ghiseu. "Banca ofera niste reduceri pentru tranzactiile procesate electronic, intrucat costul bancii cu procesarea este mult mai mic decat tranzactia la ghiseu, cu aproximativ 30%", spune Stefan Covaciu, product manager la Banca Transilvania.

Aceste discounturi difera de la banca la banca, in functie de politica fiecareia. De exemplu, Banca Transilvania si BRD ofera reduceri la comisioane de 10%, in timp la Alpha Bank reducerile de comisioane merg pana la 35%, iar la HVB Bank pana la 50%. Unele banci, precum Alpha Bank sau UniCredit, prefera chiar sa ofere Internet banking gratuit, fara un abonament lunar. In orice caz, abonamentul lunar are mai mult o valoare modica. De exemplu, la Banca Transilvania acesta este de 20 RON, iar la BRD 8 euro.

Ce operatiuni poti sa realizezi prin Internet Banking

Majoritatea bancilor din Romania ofera astfel de servicii clientilor. Spectrul de operatiuni pe care poti sa le realizezi prin Internet Banking difera de la banca la banca, insa nu foarte mult. In general, prin aceste servicii poti sa realizezi plati catre beneficiari ce au conturi la banca cu care lucrezi sau la alte banci, sa realizezi transferurile intre conturile proprii, sa afli informatii referitoare la soldurile conturilor, detalii despre operatiunile efectuate in conturi, informatii valutare si despre produsele si serviciile bancii, schimb valutar, constituire si desfiintare de depozite, alimentare carduri. Banci precum, Banca Transilvania, Alpha Bank, UniCredit, HVB Bank, BCR, BRD, Bancpost sau Romexterra iti ofera servicii de net-banking care permit realizarea de astfel de operatiuni.

De asemenea, sunt disponibile si plati de taxe catre stat si Trezorerie. Nu la toate bancile insa, un exemplu in acest sens fiind serviciul BRD-Net, care nu permite acest tip de operatiuni. Se mai pot realiza si plati externe, prin servicii precum BT24 (Banca Transilvania) sau Alpha Click (Alpha Bank), sau plata salariilor catre angajati – BT24 sau Terra Banking (Romexterra Bank).

Serviciile de Internet Banking ofera o facilitate foarte importanta pentru companii: accesul diferentiat pentru diferiti reprezentanti ai firmei. Astfel, se pot defini mai multi utilizatori ai serviciului, pentru fiecare existand posibilitatea stabilirii unei acces restrictionat numai pe anumite conturi, intr-o anumita limita de suma sau pe un anumit tip de semnatura. Aceasta flexibilitate permite clientului la randul sau sa defineasca propriul model de competente de acces, in functie de nevoi.

Un aspect care este important pentru un intreprinzator in alegerea unui serviciu de Internet Banking este definirea beneficiarilor, a conturilor catre care se fac tranferuri si plati. O mare parte dintre acestea presupun introducerea de catre banca a noilor utilizatori, pe care clientul ii comunica sunand la un numar de telefon, prin e-mail sau deplasandu-se la sediul bancii. Mai nou, unele servicii, precum BT 24, au adoptat un sistem "open beneficiary", ce permit efectuarea acestei operatiuni online, direct din aplicatie. "Inainte se considera ca asta e o metoda de supersecurizare, adica banca supervizeaza beneficiarii catre care faci plati. Era frustant, si pentru client si pentru noi, pentru ca toata ziua introduceam beneficiari", spune Stefan Covaciu.

In Romania, tinta acestui tip de servicii sunt in principal persoanele fizice, daca ne uitam la faptul ca nu toate sunt accesibile si persoanelor juridice. De exemplu, Raiffeisen Bank si ING Bank, doi dintre greii pietei bancare, nu ofera Internet banking pentru firme, ci doar pentru persoane fizice. E adevarat insa ca Raiffeisen a promis ca, in luna octombrie a anului acesta, vor avea acces la Raiffeisen Online si companiile.

Stefan Covaciu de la Banca Transilvania considera ca in Romania Internet banking-ul se adreseaza in principal persoanelor fizice si firmelor mai mici si IMM-urilor, in timp ce solutia pentru clientii corporate este home-bankingul. Acesta din urma este un serviciu diferit, in sensul ca interactiunea dintre client si banca se face prin intermediul unui soft instalat pe computerul clientului, si nu direct din browser ca la Internet Banking. Avantajul home-bankingului este ca accesul la banca se face direct prin acest soft si nu prin Internet, oferindu-i un plus de securitate. Internet banking-ul este in schimb mai flexibil si usor de utilizat, deoarece poti sa ai acces la conturile tale non-stop, de pe orice calculator conectat la Internet, in timp ce la home banking trebuie sa utilizezi calculatorul pe care ai instalat programul respectiv.

Potrivit lui Covaciu, in maxim 3-4 ani toata lumea, persoane fizice, persoane juridice si macro-companiile, precum Connex sau Romtelecom, vor folosi Internet Banking. "Viitorul este Internet banking absolut pentru toata lumea. La ora asta in Europa exista un consortiu format de banci care studiaza metodele de migrare de pe platforme de home banking spre Internet Banking si se vor gasi solutii foarte repede in sensul asta. In maxim 1-2 ani in Europa si 3-4 ani in Romania, pentru ca suntem mai lenti, toata lumea va isi va accesa conturile prin browser de Internet. Nu va mai exista conceptul de home banking, si doar de Internet banking. E mult mai flexibil, e mult mai usor de accesat pentru client, e mult mai usor de intretinut pentru banca", este de parere oficialul Bancii Transilvania.

La noi inca numarul utilizatorilor de internet-banking este foarte redus in comparatie cu tarile occidentale, datorita si a unei lipse de promovare a acestor servicii, dar si dintr-o neincredere in gradul de securitate al acestora. Clientii insa nu au de ce sa se teama, intrucat acestea beneficiaza de aceeasi protectie ca si banca ce il ofera. Aplicatiile respective au mai multe de nivele de autentificare, pornind de la binecunoscutul user si parola. Unele banci prefera sa utilizeze un "digipass", un dispozitiv ce genereaza aleatoriu o parola ce trebuie introduse pentru validarea sesiunii. Mai mult, la trei incercari consecutive de autentificare gresita, banca blocheaza accesul calculatorului respectiv si pentru putea avea acces din nou la serviciu trebuie sa contactezi banca. De asemenea, pentru autentificare in unele aplicatii se utilizeaza mouse-ul, pentru protectie impotriva virusilor de genul "spyware", ce iti "citesc" datele introduse din tastatura.

Bogdan Popescu
[email protected]

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro