Cum pot face profit hranind oamenii

13 iunie 2006

Se spune ca pentru a avea succes in afaceri, trebuie sa vii cu o idee originala, iar daca nu e originala sa fii cel care o pune mai bine in aplicare. Pe de alta parte, nu poti visa la propria afacere daca nu ai bani si nu esti dispus sa risti. Un alt ingredient necesar ar fi, bineinteles, norocul!

Domenii profitabile
La o populatie de peste doua milioane de locuitori, Bucurestiul are putin peste 1.000 de restaurante si circa 300 de cafenele, in vreme ce orase turistice precum Parisul, cu o populatie de 10 milioane, au peste 300.000 de restaurante si cafenele. "Raportul Bucuresti/Paris este de un restaurant pentru 2.000 de locuitori. Anul 2006 este unul al delimitarii teritoriale, an in care trebuie ocupate punctele-cheie", spune Florina Cojocari, senior broker in departamentul de retail al Eurisko. Este clar ca piata bucuresteana are nevoie de restaurante, cafenele, pizzerii. Odata cu cresterea veniturilor, romanii si-au format unele tabieturi de petrecere a timpului liber, cum ar fi acela de a lua masa in oras. Asa se explica faptul ca lanturi de restaurante sau localuri inregistreaza venituri colosale, de milioane de euro.

Pizza pe vatra iti aduce bani din start
Pentru a "testa" aceasta zona de activitate, am stat de vorba cu Nadia Dinca, contabila firmei "Don Daniel" (local situat in Piata 1 Mai) - fast-food si pizzerie, cu peste 10 ani de activitate. Este vorba de o afacere "de familie", fratele d-nei Nadia Dinca fiind initiatorul afacerii. "Din 1997 pana in prezent, numarul clientilor a crescut in medie cu 40%, asa ca am hotarat sa deschidem si o pizzerie in urma cu un an", ne-a spus Nadia Dinca. Cu o pagina de internet prin care isi prezinta produsele si, in acelasi timp, preia comanda de la clienti, plus 4 angajati tineri si (atentie!) de incredere, reusesc sa scoata profit. In prezent inca mai sunt in faza in care amortizeaza investitiile facute.

O pizzerie, investitie de minimum 10.000 de euro
Revenind la viziune, spuneam ca daca ideea nu este originala, trebuie sa fii cel care o pune mai in practica. La aceasta concluzie a ajuns si initiatorul pizzeriei, optand pentru calitate - pizza facuta pe vatra. Si asta pentru ca pizza preparata in cuptor cu lemne va avea un gust deosebit. Dar, pentru a demara o astfel de afacere ai nevoie in primul rand de un cuptor, care costa intre 1.500 si 2.000 de euro. Mai ai nevoie de mese din inox, carucioare port-tavi, tavi adecvate, malaxor industrial (pentru framantat), un robot performant, inclusiv frigidere. Trebuie sa dispui si de alte accesorii marunte, cum ar fi: palete, cutite pentru feliat si alte echipamente de incarcare si/sau descarcare a pizzei din cuptor. Mai ai nevoie de vitrine frigorifice in care sa tii la rece sucurile si berea. Poti introduce in schema de cheltuieli si un dozator pentru bere, aceasta bautura la halba fiind ideala pentru cei cu venituri mai mici, care obisnuiesc sa stea mult cu prietenii la terasa. Toate aceste accesorii, plus aranjarea localului (zugravire, termopane) iti scot din cont cel putin 10.000 euro! Nu trebuie sa omitem - ceea ce este cel mai important - locul unde va fi plasata pizzeria. Un loc cu vad bun insa (cum este cel amintit) iti va scoate din buzunar in jur de 2.000 de euro lunar pentru 20 metri patrati.

Ai minister langa tine, ai clientela garantata!
Un alt punct forte al viitoarei afaceri este "vadul". Da, este cel mai important element pentru acest gen de afacere. Degeaba faci cea mai buna pizza, daca nu-ti calca nimeni pragul, fiind la capatul Bucurestiului. Statiile de autobuz, firmele care lucreaza in preajma, dar mai ales institutiile intens tranzitate iti aduc clienti numerosi. In cazul localului "Don Daniel", cea mai mare parte a clientelei este asigurata de Consulatul Italian, care este peste drum. Asadar, romanii din toate colturile tarii sau cei care muncesc deja in Italia vin aici pentru viza. Atrasi in primul rand de terasa care se vede de la distanta (cu cele 6-7 mese), poposesc aici sa-si potoleasca foamea cu o pizza, un hamburger, cativa mici sau cartofi prajiti si sa-si stinga setea cu un suc ori o bere. Odata ajunsi aici, pot face consumatie de aproape 400.000 lei. "Sunt oameni care consuma si 10 beri", ne-a precizat Nadia Dinca. Intr-o singura zi pot fi vanzari de 8 milioane de lei, dar si de 15 milioane, in functie de afluxul de clienti. Trebuie sa precizam ca aceasta terasa se afla intr-o zona cu tranzit - statii de autobuz, respectiv Piata "1 MAi".

Dificultati inerente... "Goana dupa pizzari"
Revenim la partea mai putin atractiva a discutiei - probleme inerente cu care te poti confrunta atunci cand deschizi o pizzerie. In primul rand va fi greu sa gasesti un pizzar bun, cu experienta care sa-ti puna afacerea pe roate. Este cel mai important angajat, pe care mizezi atunci cand te gandesti la profit. O pizza buna va readuce cu siguranta clientii si, de ce nu, alti clienti indrumati de cei care au plecat multumiti. Una dintre problemele cu care s-a confruntat patronul firmei a fost dificultatea cu care si-a gasit un pizzar bun, care sa stie secretele unei pizza facuta pe vatra. Intr-un articol al
cotidianului ziua de Cluj, se specifica aceasta problema nationala a bucatarilor. In articolul denumit "Goana dupa bucatari" citim ca patronii multor restaurante "se plang fiindca nu gasesc specialisti atunci cand au nevoie de un om in plus". Explicatia este simpla: "banii atrag bucatarii peste hotare", titreaza acelasi ziar. "Aici munca asta nu e platita. E de asemenea adevarat ca un om lucreaza intr-o luna in strainatate cat ar lucra aici intr-un an si jumatate", argumenteaza Ioan Cionca, proprietar al unei pensiuni din Cluj in acelasi articol.

Lipsa unui personal "de incredere"
Pentru a porni cu dreptul in afacere, angajeaza din start oamenii potriviti. Este unul din impedimentele de care s-a lovit firma mentionata. Din cauza ca nu au avut un om corespunzator la livrari, au pierdut numerosi clienti. Este vorba despre comenzile facute prin telefon sau online, prin intermediul site-ului, care nu erau onorate in timpul precizat, de 50 de minute de la efectuarea comenzii. Concret, calitatea si promptitudinea cu care iti servesti clientii sunt puncte cheie pentru o afacere profitabila.

Prima regula: calitatea!
In opinia d-nei Nadia Dinca, prima regula pe care trebuie s-o respecti este calitatea. Despre ce este vorba? Foarte multe pizzerii pun multe ingrediente pentru a-si multumi clientii, dupa care renunta treptat la unele produse. Cu alte cuvinte, nu trisa  consumatorul in goana dupa profit! Daca acelasi client a fost multumit intr-o prima etapa, aceasta nu inseamna ca el iti va mai calca pragul a patra sau a zecea oara dupa ce, intre timp, ai denaturat calitatea produsului.

Preturi competitive si "bonusuri"
Decat sa astepti in zadar clientii, mai bine lasi la pret si mergi pe rulaj mare... Aceasta politica este practicata si de marile lanturi de retail, gen "discount" (vezi Carrefour sau Plus Discount!). Cumperi produse in cantitati mai mari (obtinand in acest fel o reducere importanta) si comercializezi o cantitate mai mare de produse, in cazul de fata pizza, pe care o vinzi la un pret rezonabil. Patronul de la "Don Daniel" spre exemplu, pe langa pretul accesibil pe care il practica in raport cu calitatea, ofera si un bonus "La cinci pizza cumparate, primesti una gratuit!". Revenind la preturi, precizam ca pizza casei, cu sos de rosii, mozzarella, carnati, ou, rosii, ceapa, costa 6,9 RON (una mica), respectiv 10,9 RON varianta mare.

Daca nu ai bani, mizeaza pe un credit la o banca
Care este cea mai buna banca pentru IMM-uri? Cele mai mediatizate produse pentru intreprinzatori sunt cele de la Banca Transilvania, numita "Banca nr. 1 pentru IMM-uri". Ne oprim la creditul "Start-Up", acela care te finanteaza de la zero. "Start-Up" era practic cel de-al treilea produs din portofoliul creditelor dedicate exclusiv IMM-urilor, dupa creditele: "1 ora" (pentru capital de lucru, fara garantii), respectiv cel pentru investitii, fara aport propriu. Potrivit Director Executiv Divizia Companii si Retea Bucuresti la Banca Transilvania, Andrei Dudoiu, cel care doreste sa demareze propria afacere trebuie sa demonstreze ca ideea/viziunea lui are sanse sa devina o afacere de succes. Numarul de clienti care au solicitat un credit "Start Up" se ridica la aproximativ 210, din care 42 au beneficiat de banii necesari demararii afacerii. Principalele neajunsuri ale clientilor in accesarea acestui produs au fost lipsa unor giranti sau lipsa aportului propriu. Printre activitatile creditate se regasesc cele din domeniul fast-food (cum ar fi o pizzerie) sau de productie de mobila, tamplarie PVC, cabinete medicale, transport, constructii, productie incaltaminte si confectii, intretinere si reparatii auto/spalatorie auto, etc.

Nicoleta Margineanu
[email protected]

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro