Bancile au inceput sa vorbeasca tot mai des in ultima vreme despre factoring, un pachet de servicii financiar-bancare care include o componenta de finantare si una de asigurare a riscului de neplata. Putini cunosc avantajele acestui instrument, cum de altfel si mai putini stiu ca unele banci din Romania il au in portofoliul de produse. "Este perceput ca un produs exotic", spune Mihaela Dimitriu, director Directia Factoring din cadrul BRD, pentru a explica fragilitatea pietei autohtone de factoring si interesul scazut al oamenilor de afaceri din tara noastra.
Credit accesibil si relatii comerciale fara batai de cap
Oficialul BRD caracterizeaza contractul de factoring ca o alternativa moderna si flexibila de finantare pentru intreprinderile mici si mijlocii, care de cele mai multe ori nu dispun de garantii materiale pentru a accesa un credit. Factoring-ul presupune, pe de o parte acordarea unui credit de maximum 85% din valoarea facturii, care va constitui garantia, si pe de alta parte preluarea de catre banca a riscului de neplata a facturii respective. "Are aceleasi costuri ca si un credit pe termen scurt", subliniaza Mihaela Dimitriu, referindu-se la pretul pe care-l va suporta micul intreprinzator ce opteaza pentru componenta de finantare. Daca mizeaza numai pentru cel de-al doilea serviciu, firma va achita institutiei de credit numai un comision de factoring ce variaza intre 0,5 si 1,5 la suta din valoarea facturii. "Daca preluam riscul de neplata, clientul scapa de un stres major: nu va avea nici un fel de probleme in privinta incasarii contravalorii facturilor", evidentiaza directorul Directiei Factoring de la BRD. Mihaela Dimitriu precizeaza ca optiunea de finantare disponibila in cadrul unui contract de factoring este preferata in general de intreprinderile mici si mijlocii, in timp ce companiile mari prefera sa-si asigure riscul de neplata pentru facturile emise catre clienti.
Creste interesul bancilor pentru factoring
Piata romaneasca de factoring, cu o valoare estimata la aproape 700 de milioane de euro in 2006, este practic insignifianta in comparatie cu piata de factoring din Europa Centrala si de Est, evaluata la 18 miliarde de euro. Asadar, potentialul de dezvoltare este urias, specialistii asteptandu-se la o crestere de 30% pe an in urmatoarea perioada. Daca pana in urma cu cateva luni, nici un bancher din Romania nu vorbea deschis despre factoring, toamna acestui an a adus cateva mutari importante pe aceasta piata. "Piata de factoring din Romania are inca un nivel foarte scazut, insa potentialul de dezvoltare este extraordinar de mare", este de parere Theo Hibler, presedintele Intermarket - liderul pietei de factoring din Austria.
De altfel, la inceputul lunii octombrie, Intermarket si-a anuntat intrarea pe piata de pe meleagurile mioritice brat la brat cu Banca Transilvania, impreuna cu care a infiintat Compania de Factoring IFN SA. Oficialii noii entitati au estimat atunci ca in urmatorii 3-4 ani piata romaneasca de factoring va ajunge la un volum de doua miliarde de euro. Infiintarea Companiei de Factoring a fost urmata de lansarea Diviziei de Factoring a ING Bank (ING Commercial Finance). "Ne bazam pe experienta extinsa in domeniul factoringului si pe reputatia internationala a grupului ING. Serviciile noastre aduc elemente complet noi pe piata locala de factoring", declara Richard Lublinski, General Manager al ING Commercial Finance Romania. Oferta diviziei ING include pe langa finantare si servicii de gestionare a portofoliului de creante, colectare a creantelor precum si protectie impotriva riscului de neplata. Un element inovator pentru piata autohtona este serviciul on-line, prin intermediul caruia clientii isi pot vizualiza in timp real portofoliul de facturi sau detalii referitoare la debitori si creante. Serviciile companiei se adreseaza in special intreprinderilor mici si mijlocii, care au nevoie de solutii alternative de finantare pentru a-si putea sustine dezvoltarea. "Eforturile noastre se vor concentra catre sectorul IMM-urilor pentru ca aceste companii se confrunta cel mai acut cu dificultati in a obtine finantare. Oferta noastra este foarte potrivita pentru acele companii care au nevoie de instrumente financiare care sa ii ajute sa se dezvolte atunci cand inregistreaza o sezonalitate mare a vanzarilor sau intarzieri de plata din partea debitorilor", a adaugat Richard Lublinski.
Nici BRD nu s-a lasat mai prejos, organizand zilele acestea la Bucuresti cea de-a treia intalnire anuala de factoring a companiilor specializate si bancilor membre ale Grupului Societe Generale. "Organizarea in Romania a acestui eveniment reprezinta o recunoastere a rolului activ pe care banca il are in promovarea factoringului atat in Romania cat si in cadrul organizatiei Factors Chain International", a declarat Patrick Gelin, presedinte-director general al BRD. La sfarsitul anului 2005, BRD a realizat operatiuni de factoring in valoare de 211 milioane euro si detinea o cota de piata de 38%, ceea ce i-a permis ocuparea pozitiei de lider al pietei. Ritmul de crestere sustinut s-a mentinut si pe parcursul anului 2006. La 31 octombrie 2006, departamentul specializat in factoring a realizat o cifra de afaceri de 243 milioane euro, nivelul previzionat pentru intreg anul fiind de 300 milioane euro, ceea ce corespunde unei cote de 42% dintr-o piata estimata la aproximativ 700 milioane euro.
www.dinucornel.ro
Cornel Dinu
[email protected]
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro