Cum iti finantezi afacerea

21 iulie 2006

Cel mai mare obstacol de care se lovesc tinerii intreprinzatori este cu siguranta lipsa banilor. Degeaba ai o idee geniala cu care poti scoate profit, daca nu ai suficient resurse financiare pentru a porni la drum.  In fond, banii sunt cei mai importanti atunci cand vrei sa demarezi o afacere (viabila).  Iar daca nu dispui de un capital propriu, trebuie sa ai cateva indicii care sa te indrume catre sursa de bani. "Ghidul Tanarului Intreprinzator", elaborat de Agentia Nationala a Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Cooperatie, ofera suficiente date in acest sens.
  
  
Primii pasi catre un credit bancar

Cea mai cunoscuta sursa de finantare este bineinteles, creditul bancar. Exista insa o problema. Bancile sunt reticente in a imprumuta firmele nou infiintate - si asta pentru ca nu au garantia ca vor primi banii inapoi, fie pentru ca societatea respectiva nu ofera garantie, fie nu are experienta necesara.  Atentie insa atunci cand iti prezinti firma nou-infiintata unei banci. Ea trebuie sa fie pusa in cea mai buna lumina posibila. Iata asadar care sunt pasii pentru accesarea unui credit bancar. In primul rand trebuie sa te informezi despre liniile de finantare de la banci, agentii de microcredite sau organizatii non-guvernamentale. Al doilea pas ar fi alegerea institutiei si a liniei de credit in functie de conditiile de finantare. La fel de importanta este si elaborarea planului de afaceri - eventual poti apela la servicii de consultanta. Nu trebuie sa uiti de pregatirea documentelor solicitate la banca, precum si de evaluarea corecta a garantiilor disponibile.
  
Greseli frecvente

De foarte multe ori, la solicitarea unui credit, intreprinzatorii fac numeroase greseli care pot fi evitate. De exemplu, isi supradimensioneaza creditul fata de necesitatile afacerii si, totodata, fata de posibilitatile firmei. Nu are documentatia necesara pentru acordarea creditului sau garantiile pentru obtinerea creditului.
  
Cum faci rost de garantii

Evident, pentru obtinerea de la banca a unei finantari, intreprinzatorul trebuie sa ofere bancii anumite garantii reale pentru rambursarea creditului. Acestea pot fi imobile, echipamente sau automobile pe care intreprinzatorul sau firma sa le au in posesie si pe care sunt dispuse sa le ipotecheze sau gajeze in favoarea bancii. Conform legii, bancile nu pot oferi credite rambursabile fara a-si securiza investitiile. Asadar, bancile solicita garantii (de preferinta imobiliare) care sa acopere aproximativ 120% din valoarea creditului plus dobanda.

Gasirea acestor garantii, in special pentru firmele tinere, aflate pe piata de doi sau trei ani este practic imposibila, daca firma nu are in patrimoniul sau astfel de garantii. Pe de alta parte, bancile urmaresc o garantie cat mai lichida si exigibila, pentru ca nu doresc sa se transforme in agentii imobiliare. Pentru oferirea altor tipuri de garantii decat cele imobiliare exista diverse formule (fonduri de garantare, regarantare, scrisori de garantie din partea altor banci, etc.). Cele mai cunoscute sunt fondurile de garantare de credite. Aceste fonduri garanteaza prin scrisori de garantie firmele care doresc sa obtina un credit rambursabil. In Romania exista trei fonduri de garantare: Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM, Fondul Roman de Garantare a Creditului si Fondul de Garantare a Creditului Rural.
  
Finantari obtinute prin programe de promovare a IMM-urilor
   
Daca vrei sa nu te lovesti de reticenta bancilor privind finantarea noii tale afaceri, ai in vedere si programele de finantari, mai ales cele nerambursabile care se adreseaza in special intreprinderilor nou-infiintate. In acest sens, exista un model foarte clar de documentatie care trebuie intocmit, conform datelor Agentiei Nationale a Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Cooperatie. Documentatia odata intocmita va intra in competitie cu dosarele altor firme nou-infiintate. Astfel, cele mai bune proiecte vor primi finantare. Aceste tipuri de programe tip suport pentru IMM-uri sunt atat finantari rambursabile cat si finantari nerambursabile. Finantarile rambursabile constau in finantarea anumitor banci din banii publici, banca urmand sa refinanteze intreprinderile. In acest caz, dobanda este mai mica decat dobanda pietei. In schimb, finantarile nerambursabile
reprezinta ajutoarele financiare acordate intreprinderilor care provin in principal de la bugetul de stat sau de la Uniunea Europeana ori alte organizatii internationale.
   
Fondurile de capital de risc - avantaje si dezavantaje

  
Prin sistemul fondurilor de capital de risc, intreprinzatorul primeste un partener
in afacere, care aduce o suma importanta de bani ca aport la capitalul social al
societatii. In general, fondul doreste sa fie actionar minoritar la societate si
sa-si retraga participarea in aproximativ cinci ani.
Acest tip de asociere cu un fond de capital de risc prezinta un mare inconvenient:
intreprinzatorul trebuie sa participe cu o suma mai mare decat a fondului, pentru ca fondul sa-si pastreze pozitia de actionar minoritar. In afara de acest lucru, in Romania, fondurile de capital de risc nu sunt destinate in special IMM-urilor, ci mai ales firmelor mari care doresc o infuzie de capital pentru o anumita perioada. Evident, exista posibilitatea ca un fond de risc sa doreasca sa fie partener si cu o firma nou-infiintata. 

In cazul in care un intreprinzator convinge un fond de capital de risc sa i se alature intr-o afacere, atunci firma respectiva are unele avantaje. In primul rand primeste o infuzie de capital pe o perioada indelungata, timp in care nu trebuie sa plateasca dobanzi. Aceasta infuzie de capital nu figureaza in evidentele firmei ca datorii ci ca surse financiare proprii (este aport la capitalul social). De asemenea, odata cu banii fondul aduce si specialistii sai care vor asista intreprinzatorul la managementul firmei.
  
 Echipamente in leasing

 
Leasingul este o alta solutie de creditare pe termen mediu si lung pentru procurarea de echipament industrial. In acest sens, solicitantul poate apela la o societate de leasing. Echipamentul se cumpara de catre societatea de leasing si se inchiriaza ulterior solicitantului. De multe ori, solicitantul insusi este mandatat in numele societatii de leasing sa cumpere echipamentul de care are nevoie. Contractul de leasing se va incheia apoi intre societatea de leasing si solicitant, si prin acest contract, solicitantul primeste in folosinta echipamentul. Aceasta forma de leasing se mai numeste si "leasing comercial", reprezentand forma principala de leasing. 

Mai exista leasing "lease-back" si "time-sharing". In forma de "lease-back", posesorul echipamentului se confunda cu solicitantul care are nevoie urgenta de bani. In acest caz, el vinde utilajul unei societati de leasing, inchiriindu-l apoi de la aceasta. In forma de time-sharing sunt mai multi solicitanti care vor sa utilizeze acelasi echipament, dar fiecare il foloseste o anumita perioada de timp. De exemplu, trei societati vor sa construiasca fiecare cate o hala de productie. Pentru aceasta nu vor cumpara fiecare cate o macara, ci vor inchiria toate trei o singura macara urmand sa o foloseasca cu randul.
  
 Documente necesare
  
 Leasingul se face de catre banca sau de catre o societate specializata de credit. Documentele care se vor prezenta vor fi cererea de creditare, ultimele doua bilanturi, ultimele doua balante, factura pro-forma a obiectului leasingului, extrasele de cont. Societatea de leasing va cumpara pe numele sau obiectul leasingului prin contract de vanzare-cumparare, si apoi il va inchiria societatii creditoare prin contract de inchiriere.
Indiferent de forma in care se face leasingul, la sfarsitul perioadei, solicitantul are optiuni: incetarea contractului, continuarea lui pentru o noua perioada de timp sau cumpararea utilajului la pretul prestabilit.
  
Credite de la furnizori si de la clienti

  
Finantarea prin aceasta metoda este numai pe termen scurt, si este una din cele mai ieftine finantari, potrivit ANIPMMC. Un cumparator achizitioneaza un produs de la un furnizor si se obliga sa-l plateasca peste o perioada de timp. In tot acest timp, el foloseste in interesul firmei proprii banii pe care ar fi trebuit sa-i achite furnizorului. Invers, un cumparator achita unui furnizor o suma de bani, iar acesta livreaza bunul sau presteaza serviciul la o data ulterioara. In toata aceasta perioada, furnizorul poate sa foloseasca banii clientului in interesul firmei proprii. Aceste forme de credit se numesc credite reale. Acest tip de finantari reciproce este foarte raspandit in Europa si cunoaste extindere si in Romania, datorita mecanismelor economiei de piata.  Evident, acest tip de finantare reciproca se face intre parteneri de afaceri care prezinta incredere unul pentru celalalt, iar sumele care se vehiculeaza nu sunt foarte mari, dar sunt suficiente pentru a optimiza fluxul de numerar al unei firme pentru o perioada scurta de timp.
  
 Concluzie
  
Totusi, care este cea mai buna sursa de finantare? In momentul infiintarii unei firme, cel mai bun lucru posibil este startul prin forte proprii, considera specialistii ANIPMMC. De aceea, este recomandat un inceput, posibil mai modest, dar care sa fie continuat printr-o dezvoltare sustinuta a activitatii firmei.

Nicoleta Margineanu
[email protected]
  

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro