Cum iti creionezi planul afacerii

23 iunie 2006

Visezi la propria afacere? Intr-o prima faza te gandesti numai la profit, ignorand capcanele si greselile inerente perioadei de inceput. Iata de ce ai nevoie de un plan de afaceri bine structurat. Inainte de a demara propriul business, trebuie sa stii sa intocmesti acest plan. Pune pe hartie sub forma de proiect gandurile tale, intr-un mod realist, asumandu-ti constient anumite riscuri. Nu omite unele elemente esentiale, cum ar fi activitati ale afacerii care consuma resurse si genereaza profit. Pe de alta parte, planul afacerii poate fi si un instrument de comunicare cu clientii, furnizorii, parteneri strategici, finantatori si actionari, intr-un cuvant, mediul economic in care te invarti. Ca sa fie convingator partenerilor tai, realizeaza-l cat mai simplu, sugestiv si pragmatic! Despre ce este vorba? Trebuie sa ai in vedere strategia, management-ul afacerii, investitiile necesare, proiectiile financiare, analiza pietei si cea a costurilor.

Ideea

La inceput este viziunea... propriei afaceri, adica ceea ce doresti sa realizezi "vreau sa infiintez o firma de calculatoare" sau "vreau sa deschid o fabrica de tricotaje", spre exemplu. Dupa ce alegi domeniul de activitate, ai nevoie de o strategie prin care sa conduci si sa controlezi consolidarea firmei tale. Daca vrei sa fii sigur ca strategia este eficienta, raspunde-ti la unele intrebari: Ce anume va genera bani si profit? Cum vrei sa arate produsele sau serviciile tale? Cine vor fi clientii? Ai un punct forte care sa-ti aduca succesul? Unde vrei sa ajungi in 5 ani? Unde va fi localizata afacerea ta? Familia iti acorda sprijinul de care ai nevoie? Dispui de suficiente resursele financiare pentru a face fata pierderilor de la inceput? Trebuie sa te gandesti si la numarul de angajati pe care ii vei avea, dar si la nivelul salariilor pe care le poti oferi.

Resursele umane

"Omul sfinteste locul", asa ca ar trebuie sa te analizezi si pe tine ca manager. Experienta practica in afacere, cunostintele teoretice si referintele de care dispui, capcitatea de a-ti intretine familia in perioada dificila de la inceputul afacerii spun multe despre ce fel de sef o sa fii. De asemenea, trebuie sa vezi daca experienta si cunostintele tale sau ale partenerului tau acopera domeniile cheie ale afacerii. Nu trebuie sa uiti de resursele umane de care are nevoie afacerea ta: de cati angajati ai nevoie, ce calificari trebuie sa aiba acestia, daca poti gasi pe piata muncii oamenii de care ai nevoie si ce nivel de salarizare trebuie prevazut. Mai mult, trebuie sa iti schitezi o structura organizatorica.

Analiza pietei

Analiza pietei este un alt pas important pe care trebuie sa-l faci. Degeaba ai ales un domeniu de activitate in care concurenta este acerba, pentru ca sansa de reusita este minima. De aceea trebuie sa te gandesti din start care sunt clientii tai, care este suma de bani pe care o vei castiga. Trebuie sa analizezi modul in care a evoluat piata produselor si serviciilor prin care vrei sa scoti profit. Cine vor fi clientii tai, firme sau persoane fizice? Care este planul de actiune privind castigarea acestora? Nu trebuie sa omiti nici concurenta. Pentru a demara cu brio afacerea trebuie sa-ti cunosti adversarii. Asadar, afla ce numar de angajati au, forta lor de vanzare, cotele de piata, strategiile de pret si cele de comunicare (publicitate) si avantajele pe care le au comparativ cu tine. Este utila si o analiza asupra evolutiei vanzarilor, precum si o prognoza a cererii. Gandeste-te la politicile de marketing, adica la propriile strategii "de atac" pe care le-ai stabilit, referitoare la distributie, pret, conditii de plata, imagine, comunicare cu piata.

Costuri de operare

Iata un alt capitol dificil pentru multi intrerprinzatori. Ei se lovesc de cheltuieli privind costurile de functionare curenta a activitatii. Este vorba de costuri de infiintare a firmei (care tin de autorizatii, inscrierea in Registrul Comertului), precum si de costuri curente (materii prime, materiale consumabile sau auxiliare). In functie de profilul firmei, trebuie sa iei in considerare si costurile legate de training si formare de personal, impozitele si taxele locale. Lista este destul de lunga, daca punem la socoteala si costurile serviciilor externe (contabilitate, consultanta fiscala ori juridica, etc) sau costurile de spatiu (birouri, vanzari, productie sau depozitare). Mai sunt cheltuielile de incalzire, gaz, curent, reparatii. Daca ai o fabrica de tricotaje spre exemplu, trebuie sa cheltuiesti o buna parte din economii pe utilaje. Nu mai vorbim de cheltuieli cum ar fi cele pentru consultanta fiscala, evidenta primara si calculul salariilor.

Investitii

De multe ori, o noua activitate presupune o investitie noua. Din acest motiv, trebuie sa fundamentam in mod pragmatic, onest si realist investitia. Printre greselile frecvente intalnite in randul micilor intreprinzatori sunt cele referitoare la aspecte importante privind investitia. Mai exact, este vorba despre diminuarea sau ignorarea unor investitii importante, cum ar fi infrastructura de utilitati ori supradimensionarea nejustificata, prin introducerea unor echipamente foarte scumpe, de lux. Aceste greseli nu fac decat sa ridice imediat semne de intrebare, de altfel justificate, in mintea actionarilor, partenerilor sau finantatorilor.

Atentie la proiectiile financiare!

Proiectile financiare nu sunt decat anticipari ale situatiilor financiare ale afacerii pe viitor. Concret, sunt modelari matematice ale unui bilant planificat, privind contul de profit, pierdere a calculului de lichiditati (cash-flow-ului). Pe baza acestora se calculeaza si anumite rate de profitabilitate a afacerii. Daca aceste date sunt eronate, rezultatul estimarilor facute nu poate fi decat tot unul eronat.

Concluzie

Daca vrei sa devii intreprinzator, planul de afaceri trebuie sa reflecte cheltuielile necesare, pana la ultimul banut. Gandeste-te la resursele financiare de care dispui. Daca acestea nu exista, care este suma de bani pe care o vei imprumuta de la banci sau de la Uniunea Europeana? Fa o lista cu raspunsurile la intrebarile prezentate anterior si analizeaza daca merita sa faci investitia. Trebuie sa iei in calcul si IDEEA. Daca este una geniala, cu siguranta merita sa-ti risti economiile ori imobilul pe care il vei ipoteca in schimbul creditului... Cu alte cuvinte, trebuie sa fii sigur ca ai gasit calea catre succes.

Nicoleta Margineanu
[email protected]
        

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro