Stresul este considerat una dintre maladiile civilizatiei moderne, dar si o cauza ce poate initia sau agrava alte boli. De fapt este vorba de o reactie psihologica, care are potentialul de a determina in manager o stare tensionata, deoarece nu poate face fata solicitarilor. Prin urmare, desfasurarea in conditii optime a activitatii profesionale, necesita o stare de sanatate foarte buna. Din pacate, tributul platit succesului este reprezentat de numeroasele afectiuni ale aparatului cardiovascular sau ale sistemului digestiv, mai frecvent intalnite la angajatii din IMM-uri.
Cum combatem stresul
Inainte de a trece la combaterea stresului, primul pas pe care trebuie sa-l faci este auto-observarea. De multe ori managerii nici nu isi dau seama ca sunt tensionati tocmai pentru ca starea noastra naturala nu este cea relaxata. O data ce are loc cunoasterea stresului, faza de alarma poate fi depasita, moment dupa care este bine sa-ti controlezi gandurile, sentimentele si comportamentul. Dupa aceea, respira adanc si relaxeaza-te in mod constient, concentreaza-te asupra lucrurilor pe care le apreciezi la ceilalti.
Nu uita sa-ti reprimi gandirea negativa, distructiva si, ceea ce-i mai important, sa-ti pastrezi simtul umorului.
Poti initia programe de management al stresului cu scopul de a reduce tensiunile la locul de munca. Ele sunt practicate cu succes in multe firme mici si mijlocii si implica tehnici prin care se invata cum se poate face fata stresului. Exercitiul fizic, meditatia, tehnicile de relaxare musculara, controlul reactiilor fiziologice, insusirea gandirii pozitive sunt doar cateva elemente care te ajuta sa atenuezi factorii de stres.
Stresul la locul la munca este un concept de multe ori neinteles. La prima vedere s-ar parea ca scopul ar fi sa reducem stresul din mediul de lucru spre zero. Potrivit unor studii, lipsa stresului intr-o companie poate duce la apatie, precum si la un dezinteres al angajatilor catre rezultate. Cu alte cuvinte, lipsa presiunii la locul de munca poate intr-adevar sa "reduca" divergentele, dar, oricum, nici munca nu se mai face. La celalalt pol, stresul excesiv creeaza un tip diferit de "conflict". Prea multa activitate, mai ales daca nu este directionata specific, creeaza un conflict de tip haotic si disfunctional. In cadrul companiilor de astazi, care cresc in ritm alert, managementul nivelului de conflict poate fi o chestiune de succes sau faliment al companiei.
O "presiune" acceptabila a organizatiilor de succes este acea starea de efervescenta, generata de increderea in obiectivele companiei si de implicarea in proiecte cu semnificatie clara pentru angajati. Acest tip de efervescenta sau agitatie poate crea acea presiune care sa contribuie la atingerea scopurilor stabilite de organizatie. Mentinerea presiunii la un nivel optim poate duce la cresterea productivitatii si la construirea unor relatii solide de munca. Scopul conducerii organizatiei ar trebui sa fie gasirea acestui nivel "optim". Primul pas in stabilirea nivelului de presiune adecvat unei productivitati optime consta intr-un dialog constructiv intre conducere si echipele de lucru. De asemenea, monitorizarea comunicarii in scopul determinarii excesului de conflict va permite conducerii sa fie mai bine pregatita pentru a face schimbarile necesare.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro