Companiile romanesti extinderea piata europeana

13 octombrie 2006

In ultimii ani investiile publice au cunoscut o foarte mare amploare. Un prim avantaj al acestora asupra Romaniei a fost faptul ca aceste investitii au condus la modernizarea si restructurarea economiei nationale. Acest intreg proces este unul complex si vizeaza toate nucleele activitatii: ansamblurile economice, ramurile, unitatea economica si chiar locul de munca.

A facut aceasta precizare deoarece economia romaneasca se afla intr-o continua schimbare. Unul dintre factorii care determina acest lucru este apartitia investitiilor publice romanesti. Mai concret, aparitia multinationalelor romanesti ce si-au facut aparitia pe piata autohtona si treptat, treptat s-a extins si peste granitele tarii. Astfel au fost create multe locuri de munca si a fost oferita sansa angajatilor de a lucra in conditii occidentale si de a beneficia de toate avantajele unui job, evaluat la adevarata valoare.

Primul pas in acest intreg proces de afirmare pe plan international a fost facut de catre grupul de firme Policolor, care produce lacuri si vopseluri. In 1998 firma a cumparat producatorul de rasini Orgachim din Bulgaria, extinzandu-si astfel produsele in afara tarii. Intre timp, Policolor a devenit cea mai mare multinationala romaneasca in domeniu lacurilor si vopselurilor.

Tot in acelasi an, pe culmile afirmarii se afla si Petrom care incheiase contracte de exploatare petroliera cu mai multe tari. Intre timp deschizandu-si primele benzinarii in strainatate. In prezent, compania face operatiuni in Bulgaria, Moldova, Turcia si alte tari. Anul trecut, conform statisticilor, Petrom detinea 68 de statii in Republica Moldova, 2 statii si un depozit in Ungaria si 12 in Serbia-Muntenegru. In acelasi domeniu petrolifera, pe plan international activeaza si grupul Rompetrol care are lanturi proprii de distributie in 3 tari iar produsele petroliere de la Petromidia si Vega sunt destinate exportului.

Privind in cealalta extrema, domeniul mobiliar s-a dezvoltat si el foarte mult. In procesul de afirmare pe plan european, primul pas a fost facut de catre grupul Mobexpert, care si-a deschis subsidiare la Sofia si la Belgrad. O alta companie producatoare de mobilier romaneasca, Elvila, s-a aratat interesata de extindere europeana, dar pana acum toate ideile sunt la stadiul de proiect.

In domeniul IT, lucrurile sunt foarte simple. Piata este dominata de Flamingo, care s-a afirmat european inainte de 2000. Procesul de extindere s-a materializat prin deschiderea a 27 de filiale in afara tarii, in Bulgaria, Croatia, Macedonia, Ungaria, Moldova. Acelasi trend de extindere l-a avut si Media Galaxy, dar care inca se mai afla in stare incipienta.

Daca pana acum companiile romanesti care s-au afirmat pe piata europeana au fost din domeniul petrolier, industria chimica, IT-stii si producatorii de mobila, a venit randul si resurselor umane. Agentia Professional, lider pe piata de profil are reprezentate si colaboratori permanenti in Serbia, Moldova si se pregatesc de noi deschideri.

Cosmina Doicu
[email protected]
 

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro