Declarația lui Claudiu Nasui, un cunoscut politician și economist, aruncă o lumină critică asupra unei propuneri recente venite din partea ministrului agriculturii, domnul Barbu, care sugerează plafonarea marjelor comerciale la toate produsele fabricate în România la 20%. Nasui argumentează că această măsură nu doar că nu va reuși să scadă prețurile, dar va avea și un efect advers asupra prezenței produselor românești în magazine.
În opinia lui Nasui, fundamentul acestei propuneri este bazat pe o înțelegere eronată a mecanismelor pieței. Se sugerează că prețurile produselor sunt determinate de costul de producție plus marja de profit a magazinului. Nasui contrazice această idee, subliniind că, în realitate, prețurile sunt stabilite de cerere și ofertă. În acest context, marja comercială devine un indicator al popularității unui produs, stimulând magazinele să furnizeze produse cu cerere mare și să limiteze cele cu cerere scăzută.
Plafonarea marjei, conform lui Nasui, va descuraja magazinele să stocheze produse românești, deoarece le va limita capacitatea de a ajusta prețurile și marjele conform cu dinamica pieței. Acest lucru ar putea duce la o reducere a diversității produselor autohtone disponibile pentru consumatori, afectând atât producătorii români prin scăderea rentabilității, cât și consumatorii, prin limitarea opțiunilor de cumpărături și potențiala creștere a prețurilor din cauza unei concurențe reduse.
În plus, Nasui subliniază că există categorii de produse pe care statul nu le poate reglementa eficient prin plafonarea marjelor, cum ar fi produsele de import și marcile proprii ale magazinelor. Această lacună în reglementare ar putea permite magazinelor să mențină marje înalte pe aceste produse, subminând scopul inițial al măsurii propuse.
Concluzia lui Nasui este una sumbră: implementarea acestei propuneri nu va doar eșua în a atinge obiectivele dorite de reducere a prețurilor, dar va avea și efecte dăunătoare asupra economiei românești, afectând în mod negativ atât producătorii cât și consumatorii români. El speră că statul va reconsidera aplicarea acestei măsuri, pe care o descrie drept o idee socialistă, anticipând că în cazul aplicării, consecințele negative vor fi atribuite de către oficiali altor factori, în loc să fie recunoscute ca rezultat direct al politicii adoptate.
Claudiu Nasui
"Cum distruge analfabetismul economic producătorii români.
Ministrul agriculturii, domnul Barbu, vrea mai nou să plafoneze marjele comerciale la toate produsele făcute în România la 20%. Asta se gândește el că le va reduce prețurile.
De fapt nu va reuși decât să-i dea afară din magazine.
Domnul Barbu are impresia că prețurile se formează din costurile produsului plus marja magazinului. Lucru fals care reflectă o neînțelegere extrem de răspândită.
De fapt este taman invers. Prețurile se stabilesc în funcție de cerere și ofertă. Dacă un preț este suficient de mare încât să se acopere prețul de cumpărare al unui magazin și să mai rămână ceva, atunci iese marja magazinului și acesta va mai aduce produsul. Dacă, însă, prețul nu e suficient, atunci magazinul face o pierdere și nu va mai aduce produsul pe viitor.
În felul acesta dacă crește cererea pentru un produs, magazinele sunt stimulate să-l caute și să-l aducă. Iar dacă scade cererea, magazinele sunt stimulate să aducă mai puțin, pentru că nu are căutare.
Marja reflectă cât de căutat este un produs. Cu cât e mai mare, cu atât magazinele îl vor cumpăra mai mult să-l vândă mai departe. Cu cât e mai mică, cu atât îl vor cumpăra mai puțin.
Deci ce se va întâmpla dacă domnul Barbu chiar le plafonează marja? Va reduce stimulentul magazinelor de a aduce produse românești. Pentru că magazinele vor înlătura produsele unde au marjă mică în favoarea celor unde au marjă mare.
De altfel asta se întâmplă deja la produsele unde același domn Barbu a plafonat marjele.
Există totuși produse unde statul nu poate plafona marja oricât ar încerca:
produsele de import și cele marcă proprie. În ambele cazuri magazinele pot cumpăra produse mai scump menținând marja în interiorul grupului.
Până la urmă cine pierde?
Producătorul român și consumatorul român.
Producătorul român pentru că, fără să fie de vină cu nimic, devine mai puțin rentabil pentru magazine. Iar asta îl dă afară de pe raft.
Și consumatorul român pentru că i se reduce gama de opțiuni pe care o are la dispoziție. Rămâne cu câteva produse, probabil unul singur de marcă distribuitor. Iar mai puțină concurență înseamnă întotdeauna prețuri mai mari și calitate mai proastă a produselor.
Prețurile nu se schimbă cu nimic. Se stabilesc tot în funcție de cerere și ofertă.
Ar fi amuzant dacă n-ar fi atât de trist să vezi cum analfabetismul economic de la stat poate distruge încă o industrie.
Să sperăm totuși că statul nu va aplica și această idee socialistă. Dacă o aplică, fac o previziune. După ce se va adeveri dezastrul asupra producătorilor români, domnul Barbu va da vina pe străini, pe multinaționale, pe corporații, pe oricine mai puțin pe el."
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro