Citeste cum a calculat guvernul noua formula a taxei de mediu!

28 ianuarie 2008

Ministrul mediului, Attila Korodi, spune ca noua grila privind taxa auto prevede taxe mai mici pentru masinile vechi - care sunt mai poluante - deoarece acestea au o durata de viata mai scurta, prin urmare vor polua mai putin, insa nu a oferit date despre costul casarii lor, dupa scoaterea din uz. Ministrul Korodi spune ca taxele sunt mai mici pentru masinile vechi pentru ca autoritatile romane au acceptat pozitia Comisiei Europene (CE) potrivit careia poluarea produsa de o masina se calculeaza in functie de durata de viata a acesteia. Potrivit proiectului de ordonanta de urgenta care modifica taxa auto, valoarea taxei se va tripla la masinile noi Euro 4, dar este de zece ori mai mica pentru masinile Euro1, cu o vechime de 14 -15 ani.

"Cu cat o masina este mai veche si mai aproape de casare, cu atat si sursa de poluare este mai aproape de a fi stopata", a declarat ministrul duminica, in cadrul unei conferinte de presa. Korodi a estimat ca durata de viata a unei masini noi este de pana la 20 de ani. "Deci va polua in tot acest timp, spre deosebire de o masina de 13 ani vechime, care va mai polua doar cativa ani", a spus ministrul mediului. El a raspuns astfel la intrebarea daca noua forma a taxei nu contravine principiului in virtutea caruia a fost introdusa - protejarea mediului.

Korodi a precizat, insa, ca taxarea masinilor non-euro (cele mai vechi si mai poluante masini) a crescut fata de varianta veche a taxei auto. "Deci taxa nu abdica de la scopul sau de protejare a mediului, deoarece cu cat gradul de poluare este mai ridicat, valoarea taxei pe centimetrul cub creste proportional". Astfel, pentru o masina Euro 4, cu o capacitate cilindrica de 1400 cmc, un cmc este taxat cu 30 de centi, iar pentru o masina non-euro este taxat cu 8 euro. Pentru o masina cu o capacitate cilindrica de peste 3000 cmc (care polueaza mai mult), taxa pentru un cmc este de 95 de centi in cazul masinilor Euro 4, de 2,8 euro pentru Euro 3, de 23 de euro pentru masinile non-euro.

La stabilirea nivelului taxei se iau in calcul, alaturi de vechimea masinii, rulajul mediu anual, starea tehnica si nivelul de dotare a masinii.

Korodi a mai argumentat ca noua forma a taxei respecta principiul impus de CE potrivit caruia valoarea unei taxe trebuie armonizata cu valoarea bunului caruia i se aplica. "Cand valoarea masinii se diminueaza prin devalorizare, acumulare de kilometri si uzura, atunci si valoarea taxei trebuie sa scada proportional cu valoarea bunului", a declarat ministrul mediului.

Potrivit proiectului de ordonanta de urgenta prin care a fost modificata taxa auto, sumele incasate vor fi virate integral la Fondul de Mediu si vor fi utilizate pentru proiecte ce vizeaza reducerea poluarii.

Cine sustine taxa?

Nimeni, deoarece tot mai multi oameni o blameaza. Noua formă a taxei de primă înmatriculare este mai "proastă" decât precedenta şi favorizează importul de automobile poluante, consideră producătorii şi importatorii de automobile. Preşedintele APIA, Ernest Popovici, a declarat că, ţinând cont de modificările taxei, importul de maşini second-hand va fi mai greu de controlat.

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro