Cifra de afaceri a reţelelor de franciză de pe piaţa românească ar putea creşte în acest an cu peste 20%, la 1,5 miliarde euro, potrivit estimărilor preşedintelui Asociaţiei Reţelelor de Francize din România, Răzvan Blid. "În perioada noiembrie 2006-octombrie 2007, cifra de afaceri a firmelor care operează în sistem de franciză a fost de 1,23 miliarde euro, faţă de aproape un miliard de euro înregistrat în anul precedent. În acest an, estimez că piaţa va creşte la 1,5 miliarde euro, având în vedere că majoritatea afacerilor în franciză vor fi deschise în a doua jumătate a anului", a declarat, vineri, Răzvan Blid, după conferinţa de lansare a expoziţiei RoFrancize.
Numărul de francize existente pe piaţa românească a crescut anul trecut cu aproximativ 25%, la 363 de afaceri, potrivit datelor firmei de consultanţă CHR Consulting, la care Răzvan Blid este director general.
Din totalul francizelor operate anul trecut, 235 de firme au activităţi de retail, în creştere cu 29% faţă de 2006, 114 în servicii, în avans cu peste 35%, iar 14 funcţionează în producţie. De asemenea 63 dintre francize sunt dezvoltate de antreprenori români.
Francizele cu cea mai mare dezvoltare în România sunt lanţul de patiserii Fornetti, cu peste 700 de unităţi, Rodipet - 630 de chioşcuri, şi distribuitorul de instalaţii tehnice şi sanitare Romstal - 125 de magazine.
Potrivit lui Blid, cea mai mare extindere a francizelor va fi pe segmentul de retail şi confecţii şi modă, precum şi a firmelor din sectorul de servicii, cum ar fi fast-food-urile, serviciile de curăţenie şi baby-sitting.
Deşi sectorul de retail consemnează o creştere a numărului de francize, Capitala nu va contribui la acest avans, întrucât nu vor fi deschise multe centre comerciale în acest an.
"Bucureştiul traversează o criză în ceea ce priveşte spaţiile comerciale. În afara unui centru comercial care se va deschide în nordul Capitalei (Băneasa Shopping Center - n.r.), deşi are o suprafaţă considerabilă, nu mai avem în acest an alte deschideri", a precizat Blid.
Pe de altă parte, mai multe mall-uri vor fi deschise în marile oraşe din ţară, urmând ca acestea să atragă operatori de francize în retail, potrivit preşedintelui organizaţiei patronale de profil.
Deschiderea unei francize presupune o investiţie medie de 100.000-150.000 euro în retail şi de 40.000-50.000 euro în servicii, unde există însă şi investiţii mari, cum ar fi dezvoltarea reţelei de restaurante fast-food Burger King, care a necesitat, potrivit lui Blid, o investiţie de două milioane de euro.
Cele mai mici investiţii de la care se poate porni o afacere în franciză se ridică la 5.000 de euro şi presupun deschiderea unor unităţi fast-food, patiserii sau gogoşerii, pe o suprafaţă de circa 8-12 metri pătraţi.
Potrivit lui Blid, rata de profitabilitate este mai mică la o afacere în franciză, decât la cele pornite de la zero.
"Un investitor aşteaptă de la o afacere în franciză o rată de profit proporţională cu investiţia iniţială, fiind de preferat ca recuperarea investiţiei iniţiale să se facă în primii doi-trei ani de activitate. În retail de exemplu, profitabilitatea este de 20-22%, inferioară celei generate de o afacere proprie", apreciază Blid.
Pe de altă parte, o franciză oferă mai multă stabilitate, având în vedere că rata de eşec pentru afacerile în franciză este de numai 8-10% în primul an de funcţionare.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro