Locuintele noi nu prea au "petitori". Aceasta este parerea celor de la compania imobiliara Colliers, a caror analiza a pietei arata ca mai putin de jumatate din casele puse la bataie in prima jumatate a anului au fost vandute. Astfel, din cele 3.000 de locuinte disponibile din complexurile rezidentiale din Bucuresti s-au vandut numai 1.400 de apartamente. Nu acelasi lucru putem spune despre locuintele din cladirile vechi, care au fost la mare cautare in comparatie cu prima categorie. In perioada analizata au fost declarate vandute peste 3.000 de astfel de unitati.
Informatii despre apetitul romanilor pentru locuinte noi sunt insa contradictorii, alte surse din piata oferind o imaginea diferita asupra a succesului de care se bucura apartamentele si casele din ansamblurile rezidentiale. Potrivit analistului imobiliar Maria Seder Neda si jurnalist la revista Capital, apetitul romanilor pentru apartamentele noi este foarte ridicat, dezvoltatorii reusind sa vanda locuintele inca din faza de proiect, in proportie de pana la 90% (vezi Central Park - Stefan cel Mare sau Quadra Place - Politehnica!). Ea a subliniat faptul ca aceste locuinte s-au vandut foarte repede, fara ca developerul sa puna la punct vreo strategie de marketing, la preturi cuprinse intre 1.100 de euro si 1.500 de euro mp construit. Jurnalista de la Capital a mai spus ca preturile acestor apartamente au crescut proportional cu interesul cumparatorilor.
Revenind la studiul elaborat de analistii de la compania Colliers, se pare ca garsonierele si apartamentele cu doua camere au fost cele mai cautate. Ei apreciaza ca acestea au inregistrat vanzari mai mari de 70% din totalul tranzactiile incheiate in prima jumatate a anului. Potrivit aceluiasi studiu, cea mai atractiva zona pentru cumparatori a fost centru-nord din Capitala. In ceea ce priveste pretul, analistii companiei apreciaza ca acesta a fost diferit de la un ansamblu rezidential la altul, in functie de numarul tranzactiilor, precum si de strategia de vanzare.
Tot un fel de strategie este si metoda prin care dezvoltatorii incearca sa-si atraga cumparatorii, cu un pret psihologic: unii developeri comunica pretul pe suprafata bruta, si nu pe cea construita, tocmai pentru ca valoarea finala pe metru patrat sa para mai mica. In ceea ce priveste evolutia preturilor, putem vorbi despre o crestere de 18% de la inceputul anului ori de 30% de la lansare, in 2005.
Atentie insa, cumparatorii trebuie sa mai plateasca intre 10.000 si 14.000 de euro pentru un loc de parcare, la care se adauga si TVA (situat in garajul subteran). Ceva mai ieftin, adica intre 2.800 si 8.000 de euro, plus TVA, costa un loc de parcare la exterior. Suma se aplica la pretul final al locuintei.
Estimarile analistilor arata ca pana la finele anului vor fi anuntate inca 10 proiecte. Asadar, intre 3.000 si 5.000 de locuinte noi vor fi vandute. Acestea vor contrinui la cresterea ofertei cu 3.000 de unitati si vor acoperi majoritatea zonelor semi-centrale si periferice din Bucuresti. Avand in vedere cresterea ofertei, preturile nu vor mai creste vertiginos, pe parcursul intregului an trend de crestere estimat este de 15%.
Nicoleta Margineanu
[email protected]
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro