Cartea de vizita: cel mai mic instrument de marketing

22 septembrie 2006

Prima impresie conteaza. Toata lumea stie asta. Iar in afaceri imaginea trebuie sa fie impecabila, pana in cel mai mic detaliu. Asa se face ca pana si cartile de vizita, acele bucatele mici de hartie trebuie sa inspire calitate si bun gust. Stie oare un nou venit in lumea afacerilor ce trebuie sa contina o carte de vizita, cand trebuie oferita si in ce situatii?

Cartile de vizita au parasit de mult varful ierarhiei si treptat au ajuns pana la prima treapta ocupata de cel mai nou si mai neexperimentat sosit pe piata muncii. Asa ca nu mai trebuie sa astepti sa ajungi CEO sau vicepresedinte intr-o companie de renume ca sa fii indreptatit sa porti cu tine carti de vizita. Aceasta perioada exclusivista a fost la inceput. Acum oricine poate apela la serviciile unei firme specializate in creatia cartilor de vizita. Cert este ca scena de desfasurare a afacerilor s-a aplatizat, devenind dintr-o culme cu un varf extrem de ascutit, intr-un spatiu de desfasurare plat, in care directorul intra in contact cu intreprinzatorul cel mai mic si in care comunicarea nu se mai face atat pe orizontala, cat pe verticala piramidei ierarhice.

Asa ca indiferent de pozitia si de rolul tau, din punctul de vedere al imaginii, trebuie sa fii mereu pus la punct.

Cartea de vizita se juxtapune de cele mai multe ori imaginii tale. Chipurile se uita, discutiile se pierd, dar cartea de vizita ramane sa aduca aminte interlocutorului tau de tine. Asa ca inca dinaintea realizarii ei, atentia pe care tu o acorzi calitatii acestui mic instrument de promovare va fi determinanta pe viitor. 

Ce trebuie sa contina o carte de vizita?

In mod obligatoriu o carte de vizita ar trebui ea contina numele si prenumele "posesorului" cartii de vizita, precum si functia acestuia, numele si logo-ul companiei din care face partenerului precum si datele de contact: telefonul de servici si adresa de e-mail, adresa companiei impreuna cu codul postal si cu adresa oficiala de web. Optional se poate adauga numarul de mobil sau cel de acasa.

Pana aici toate bune si usoare. De fapt orice firma ce comercializeaza de carti de vizita ar putea sa-ti spuna ce este indicat sa se regaseasca pe o carte de vizita. Insa nici unul nu ar sta sa-l invete pe tanarul novice intr-ale afacerilor in ce situatii sa ofere cartea de vizita sau cui anume. Aici intervine experienta si deprinderea cu astfel de cutume. Si cum experienta este practic nula, venim noi in ajutor cu cateva sfaturi utile.
Cel mai indicat este ca in momentul inceperii unei intalniri de afaceri cartea de vizita sa fie oferita tuturor celorlalti participanti. Ea se ofera acelor persoane cu care vrei sa te faceti cunoscut, cu care doresti sa ai si alte intalniri sau proiecte comune. Astfel se va "sparge" gheata mult mai usor si se va crea un prim contact cu posibili parteneri de afaceri. Dar cartea de vizita se poate oferi si unor persoane care deja te cunosc. Aceasta situatie intervine mai ales atunci cand au loc modificari in functia ocupata, a datelor de contact sau chiar a companiei.

De regula cartea de vizita se poate oferi atat la inceputul intalnirii, cat si la sfarsit. In filme am vazut deja ca se poate atasa unui buchet de flori, dar la noi cam rarut cu aceasta practica. Insa in mod cert cartea de vizita oferita in timpul mesei nu creeaza o imagine pozitiva asupra posesorului ei. Atunci cand este vorba despre o persoana mai mare in rang, elegant este ca acea persoana sa faca primul pas si sa ofere prima o carte de vizita. Iar a ta nu va veni decat ca raspuns la gestul respectivului. Si nu in ultimul rand, daca stii ca te deplasezi des in strainatate in interes de serviciu, comanda carti de vizita in limba tarii in care va avea loc intalnirea sau intr-o alta limba de cirulatie internationala. Este un plus de respect fata de partenerii din strainatate si arata ca nu te zgarcesti la costuri suplimentare atunci cand vine vorba de mentinerea unei relatii de afaceri de calitate.

Nu transforma acest schimb intr-un ritual, ca cel al ceremoniei ceaiului la japonezi. Acest gest trebuie sa fie natural, rapid, discret si fara ezitari. Insa orice ai face renunta la acele carti de vizita ieftine, pe hartie la fel de ieftina, cu greseli de ortografie, murdare, indoite sau neactualizate. Pentru ca daca pui in balanta spiritul econom cu imaginea ta, pe termen lung vei constata ca nu merita. Si ce prima impresie poti face cu astfel de obiecte? Interlocutorul tau sigur va gandi in acest caz ca daca nu ai grija macar ca aceste bucatele mici de hartie sa fie impecabile, atunci cum ai putea sa administrezi o afacere sau sa conduci un proiect?

Cam cat ne costa o carte de vizita?

In momentul in care te prezinti la o firma specializata pe acest tip de serviciu si spui ca vrei sa-ti faca o carte de vizita vei fi indrumat cu politete catre usa. La fel si la a doua firma. Si poate de-abia la a treia ti se va explica ca de fapt nu exista comenzi pentru una sau doua carti de vizita. De obicei comenzile minime sunt de 50 de bucati. Pe internet preturile variaza in jurul a 40 lei/100buc, insa el scade cu 0,2 lei pe masura ce comanda creste cu cate 50 de bucati. Daca mergi pe strada si intri in primul magazin ai sansa sa scapi ceva mai ieftin. Si poti da o comanda care sa te coste intre 27 lei/100buc si 33 lei/100buc. Aceste valori sunt insa un punct de referinta, pentru ca in functie de calitatea hartiei, a grosimii, a culorilor folosite, a marimii comenzii si a locului in care sunt facute pretul final poate varia in plus sau in minus.

Astfel, nu te lasa inselat de micimea acestor intrumente. Ele se pot dovedi mai utile decat ti-ai putea imagina. Asa ca pe langa pantofii curati, dunga la pantaloni si camasa impecabila ai grija ca si cartile de vizita din buzunar sa reflecte aceeasi imagine.

Ana Zidarescu
[email protected]

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro