Cad proiectele investitorilor in ceata imobiliara!

Incertitudinea înregistrată de segmentul imobiliar rezidenţial, situaţie care a dus la scăderea apetitului cumpărătorilor pentru apartamente, schimbă strategiile companiilor care vizau acest segment, atât investitorii specializaţi, precum şi cei de ocazie, potrivit Business Standard. În ultimele şase luni, preţurile pe segmentul menţionat au scăzut cu peste 10% la apartamentele vechi şi au stagnat la apartamentele noi, în contextul în care ultimii ani au adus creşteri spectaculoase, de circa 30% anual. În noua lumină, dezvoltatori precum Sonae Sierra, unul dintre cei mai mari jucători de profil de pe piaţa portugheză, dar şi Energoconstrucţia, una dintre cele mai mari firme de construcţii din România, au renunţat la proiecte imobiliare la nivel local.

“Am decis să renunţăm la proiectul pe care intenţionam să îl realizăm pe terenul pe care îl avem în cartierul Berceni, deoarece piaţa imobiliară este confuză în acest moment, iar oscilaţiile sunt destul de mari pe această piaţă. Suntem deja în negocieri cu un  investitor pentru vânzarea terenului de aproximativ şapte hectare din zona Progresul, am solicitat 500 de euro pe metru pătrat, fără TVA”, a declarat pentru Business Standard Constantin Tăbăcaru, directorul tehnic al companiei. În acest context, compania ar putea obţine circa 35 mil. euro din tranzacţie. La începutul acestui an, reprezentanţii Energoconstrucţia au anunţat că vor incepe construcţia a 15 clădiri de 4-11 etaje, cu circa 3.000 de apartamente, pe un teren de 67.000
mp, cu o investiţie evaluată la circa 100 mil. euro.

În iunie, dezvoltatorul portughez Sonae Sierra şi irlandezii de la Caelum Development au hotărât, in urma unor discutii purtate cu autoritatile locale, sa renunte la dezvoltarea unuia dintre turnurile rezidenţiale prezente în proiectul iniţial al Park Lake Plaza, unul
dintre cele mai mari mall-uri anunţate în Bucureşti, considerând că este justificată reducerea costurilor în contextul actual al pieţei, chiar dacă această mişcare semnifică încasări mai mici. Companiile au decis ca, în locul proiectului rezidenţial, să amenajeze o zonă cu facilităţi sportive. Mai mult, săptămâna trecută, reprezentanţii companiei de consultanta imobiliara CB Richard Ellis Eurisko avertizau cu privire la faptul ca blocajul pieţei rezidenţiale ar putea alunga mai mulţi dezvoltatori de pe piaţa românească. “Cred că, dacă nu ar fi fost criza financiară, piaţa creştea anul acesta exact ca anul trecut. Nu cred că este o maturizare normală, o maturizare care, oricum, s-ar fi întamplat, fără să fi avut o criză economică internaţională”, a declarat pentru Business Standard Ilinca Păun, directorul diviziei rezidenţiale din cadrul Colliers International.

Potrivit acesteia, maturizarea ar fi venit mai încet şi nu ar fi fost o scadere bruscă a interesului de achiziţie. Ea a mai spus că Banca Natională a României (BNR) a impus o maturizare forţata a pieţei imobiliare, pentru a ţine inflatia sub control.

Piaţa rezidenţială din România a intrat în blocaj odată cu apariţia primelor zvonuri legate de criza imobiliară globala. Aceste zvonuri au condus la o stare de aşteptare şi de îngheţare a tranzacţiilor. În prima parte a anului, numărul tranzacţiilor cu apartamente noi s-a injumătăţit faţă de perioada similară a anului trecut. Pe segmentul apartamentelor vechi, piaţa a fost aglomerata cu oferte, dintr-un impuls al proprietarilor care intenţionau să prinda punctul maxim de creştere a preţurilor. Această supraofertă a dus la o scădere uşoară a preţurilor. Apartamentele de lux par a fi singurul segment al
pieţei rezidenţiale neafectat puternic de blocajul actual din vânzări, cu toate ca agenţiile care se ocupa de plasarea lor în piaţă
şi-au înjumătăţit, din al doilea trimestru al anului, targetul lunar de contracte semnate, potrivit principalelor companii de consultanţă de pe piaţa imobiliară locala. Pe segmentul de locuinte de lux au mizat ca investitori, printre alţii, omul de afaceri Ion Ţiriac, dar şi proprietarii proiectului Băneasa. Deşi, teoretic, clientul pentru un apartament de lux are acces facil la finanţarea unei astfel de achiziţii, ultimele luni au aratat că acesta nu se grăbeşte să facă o astfel de investiţie.

Preţul pentru un apartament de lux poate ajunge cu uşurinta la peste un milion de euro. “Piaţa apartamentelor de lux este afectată de faptul că potenţialii clienţi nu mai au ca prioritate achiziţia unei locuinţe, din cauza ca au probleme cu afacerile personale”, a declarat pentru Business Standard Andrei Sârbu, project manager în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Colliers International.

Potrivit acestuia, compania pe care o reprezintă şi care este agentul exclusiv de vânzări al proiectului Stejarii, dezvoltat de Ţiriac
Imobiliare, a fost nevoită să îşi ajusteze planul de vânzări din cauza condiţiilor nefavorabile de pe piaţă. “Dacă, în luna aprilie, cu o lună inainte de lansarea vânzărilor la Stejarii, aveam stabilit ca target lunar de vânzări câte zece apartamente, am fost nevoiti sa ne reducem planul la doar cinci-şase apartamente lunar. Motivul modificării a fost acela că noi ne-am bazat pe studii care aveau ca istoric anul trecut, iar situaţia, în prima parte a acestui an, a început să se schimbe”, a subliniat Sârbu. Chiar dacă piaţa este învăluită în incertitudine în privinţa achiziţiilor, Colliers este nevoită să încheie vânzările la Stejarii, proiect care va cuprinde 535 de apartamente, în patru ani.

“Aura care planează asupra pieţei de la începutul anului, cu privire la aşa-zisa cădere a pieţei, a scenariului similar cu piaţa
americană, i-a făcut mai sceptici şi pe potenţialii clienţi din zona de lux. Pot spune că în zona de nord, unde sunt o serie de proiecte la 4.000 de euro/mp, jumătate sunt goale”, a menţionat Octav Mihăilescu, residential agency director în cadrul Atisreal România.

Randamentele înregistrate în ultimii ani de piaţă imobiliară atrag încontinuare investitori. Camelia Şucu, unul dintre fondatorii Mobexpert şi proprietarul companiei de mobilier de lux Class Mob, este optimistă când vine vorba de “afaceri în imobiliare”, până în prezent investind aproximativ 35 milioane de euro în terenuri pentru dezvoltarea unor proiecte imobiliare. “Sunt în faza de proiectare. Am investit în ceea ce înseamnă terenuri, numai 15.000 mp fiind necesari acestui proiect, a carui construcţie va începe în primăvara anului viitor”, a declarat pentru Business Standard Camelia Şucu. Aceasta are programate
investiţii de până la 70 mil. euro în acest segment.

Un alt proiect destinat clasei de lux cu venituri medii de 4.000 de euro/familie este Băneasa Rezidential, dezvoltat de Băneasa
Investments. Compania a vândut 226 de apartamente din prima faza a proiectului. Chiar daca, in primavara acestui an, Baneasa Investments a anunţat că va începe vânzările pentru a doua faza, care cuprinde 600 de apartamente, în lunile mai-iunie, termenul s-a schimbat pentru septembrie, din cauza lunilor de vară.

“Prima faza am vândut-o cu o medie lunară de 20 de apartamente, cu fluctuaţii în lunile ianuarie-februarie, când ajungeam la zece unităţi. Este posibil ca, pentru a doua fază să nu mai înregistrăm aceeaşi rată, însă chiar şi o scădere de 10-20% la vânzări nu ne afecteaza. Noi nu avem impus un target lunar, putem să vindem apartamentele şi la sfârşit”, susţine Alin Negulescu, director de vânzări al Băneasa Rezidential. Proiectul Băneasa Rezidential va cuprinde, până la finalizare, un număr de 5.000 de unitaţi locative.

NewsIn

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro