Bugetul de stat pe 2007, un buget care mentine saracia romanilor

1 noiembrie 2006

CNS Cartel ALFA considera ca principiile pe care este constituit bugetul de stat pe 2007 mentin actuala stare de fapt in ceea ce priveste veniturile unor categorii socio-profesionale largi, precum pensionarii si salariatii. Astfel, raportul existent intre salariul minim pe economie (390 lei) si salariul mediu brut pentru 2007 (1270 lei) ramane la valoarea minima de 30%, desi una dintre revendicarile principale formulate de miscarea sindicala din Romania a fost ameliorarea acestui raport catre tinta europeana de 60%, prevazuta in Carta Sociala Europeana, document ratificat de Romania.
Mentinerea salariului minim la un nivel mult prea scazut este confirmata nu numai de reactia cetatenilor la primirea facturii de intretinere sau la intrarea in magazin, ci si de statisticile europene (EUROSTAT). Daca in privinta valorii nominale a salariului minim ne aflam pe locul penultim din Europa, doar Bulgaria avand un nivel mai scazut al acestuia, atunci cand comparatia este realizata luand in considerare puterea de cumparare a salariului minim, ne plasam pe ultimul loc, vecinii nostri bulgari putand sa plateasca mai multe lucruri dintr-un salariu in aparenta mai mic.

Mai mult decat atat, pastrarea unui nivel mic al salariilor determina o criza a fortei de munca in Romania, ale carei efecte negative deja se fac resimtite.

In privinta punctului de pensie se practica aceeasi politica de pauperizare a populatiei varstnice din Romania, acesta fiind mentinut la limita minima de 30% prevazuta de lege, in raport cu salariul minim.

Guvernul realizeaza o politica excesiv de prudenta, in defavoarea cetatenilor, neexistand in realitate nevoia economica care sa justifice astfel de restrictii. Dovada acestui fapt sunt excedentele bugetare inregistrate in ultimii doi ani, de 2% din PIB, ceea ce reprezinta in realitate o suma foarte mare si arata ca guvernul practica o politica nejustificata de realitatile economice. Consideram ca este nevoie de o politica bugetara mai indrazneata, care sa promoveze dezvoltarea, o politica activa, nu pasiva, creata de guverne care elaboreaza politici, si nu de guverne care fac doar contabilitate.

In privinta bugetului de asigurari sociale, suntem nemultumiti de sistemul de alocare al biletelor de odihna si tratament pentru salariatii din sistemul bugetar, care mentine formula de contingent ca numar, fiind prevazute 65.000 de bilete pentru anul viitor. Consideram ca daca s-ar aplica un sistem mai flexibil care sa tina cont de numarul zilelor de sejur si pretul biletelor s-ar obtine un numar mai mare de bilete pentru salariatii din sistemul bugetar. Oricum, numarul de 65.000 prevazut de lege acorda acest drept in mod complet discriminatoriu, deoarece reprezinta putin peste 6% din totalul salariatilor sistemului public.

Suntem de asemenea extrem de nemultumiti de mentinerea situatiei ambigue in ceea ce priveste administrarea Fondului National de Asigurari pentru Risc Profesional. Guvernul se angajase (fiind obligat in acest sens si de practica existenta in tarile UE) sa infiinteze Autoritatea Nationala care sa administreze in mod eficient si transparent acesti bani. In schimb, fondul este administrat in continuare intr-o totala lipsa de transparenta de catre o directie obscura din CNPAS.

In aceasta situatie, Confederatia Nationala Sindicala Cartel ALFA se vede obligata sa repuna din discutie programul de actiuni sindicale inceput in luna mai, reluat si suspendat in luna septembrie.

Cosmian Doicu
[email protected]

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro