Banca Naţională a României (BNR) a elaborat un nou proiect de regulament privind cunoaşterea clientelei, care include prevederi internaţionale legate de prevenirea spălării banilor şi finanţarea terorismului, băncile urmând să îşi ajusteze în mod corespunzător normelor interne. "Instituţiile trebuie să adopte norme interne de cunoaştere a clientelei care să prevină folosirea instituţiei pentru desfăşurarea unor activităţi ce au ca scop spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism. Normele de cunoaştere a clientelei, elaborate de fiecare instituţie, trebuie să corespundă naturii, volumului, complexităţii şi întinderii activităţii sale şi să fie adaptate la gradul de risc asociat categoriilor de clienţi pentru care aceasta prestează servicii financiar bancare şi la gradul de risc al produselor şi serviciilor oferite", se spune în proiectul BNR.
Normele de cunoaştere a clientelei trebuie să includă o serie de elemente, precum o politică de acceptare a clienţilor, prin care să se stabilească cel puţin categoriile de clientelă pe care instituţia îşi propune să le atragă, procedurile graduale de acceptare şi nivelul ierarhic de aprobare a acceptării clienţilor în funcţie de gradul de risc asociat categoriei în care sunt încadraţi, tipurile de produse şi servicii care pot fi furnizate fiecărei categorii de clientelă.
De asemenea, băncile trebuie să dispună de proceduri de identificare şi monitorizare a clienţilor, pentru încadrarea acestora în categoria de clientelă corespunzătoare, respectiv pentru trecerea dintr-o categorie de clientelă în alta, precum şi de metode de monitorizare a operaţiunilor derulate de clienţi, în scopul detectării tranzacţiilor neobişnuite şi tranzacţiilor suspecte.
Instituţiile de credit trebuie să elaboreze şi să implementeze standarde pentru angajare şi programe de pregătire a personalului în domeniul cunoaşterii clientelei, precum şi proceduri de raportare internă şi către autorităţile competente.
Normele de cunoaştere a clientelei trebuie să fie aprobate şi supuse revizuirii periodice la nivelul organelor de conducere ale instituţiei, se spune în regulamentul BNR.
Conform proiectului BNR, verificarea identităţii clientului se realizează pe baza documentelor din categoria celor mai greu de falsificat sau de obţinut pe cale ilicită sub un nume fals.
În acelaşi timp, verificarea informaţiilor care nu se pot proba cu documente de identificare se poate realiza prin observarea directă a locaţiei la adresa indicată, prin schimb de corespondenţă şi/sau accesarea numărului de telefon furnizat de client, verificarea datelor înscrise pe facturile remise la plată, fişe fiscale sau extrase de cont, accesarea informaţiilor publice sau prin orice altă metodă corespunzătoare.
Instituţiile de credit care oferă servicii bancare de tip private banking trebuie să manifeste o vigilenţă sporită faţă de categoria de clientelă căreia îi sunt oferite astfel de servicii, se arată în proiect.
De asemenea, băncile trebuie să ia măsuri suplimentare pentru clienţii şi tranzacţiile cu un risc potenţial mai ridicat, în plus faţă de măsurile standard de cunoaştere a clientelei. Proiectul poate fi amendat până la 23 iunie.
Mediafax
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro