Avantajele unei afaceri de familie pentru o dezvoltare sustenabilă

Categorie: Afaceri

Într-un mediu de business dinamic, în care tendințele consumatorilor se schimbă cu viteză, adaptabilitatea unei companii este vitală pentru a-i asigura o dezvoltare sustenabilă. O afacere de familie este structura care poate oferi rețeta succesului într-un astfel de mediu, mai ales prin vizarea unei piețe locale.

O afacere de familie este ghidată de o structură de management formată din membrii familiei fondatoare. Toți cei implicați sunt interesați direct de bunul mers al lucrurilor și, cel mai important, au o comunicare activă, personală, care nu trebuie să treacă prin lanțul birocratic complicat asemeni celui din structurile multinaționale. Astfel, deciziile se pot lua foarte repede, iar timpul de la finalizarea strategiei până la implementare este unul foarte scurt.

Companiile de familie sunt structuri flexibile integrate în piața locală. Tocmai de aceea pot fi foarte sensibile la schimbările care se produc. Au o relație mult mai personală cu clienții și, de cele mai multe ori, află de la aceștia ceea ce caută de la un produs sau de la un furnizor de servicii. Aceste companii își pot colecta datele mai ușor, „direct de la sursă”, rapid, fără un studiu de piață complex și de durată, ceea ce le oferă avantajul competitiv al unei oportunități de acțiune rapidă.

Viteza de adaptare sau de reacție la schimbările pieței în care sunt active le determină capacitatea de a se dezvolta sustenabil, în concordanță cu mediul în care sunt active. În cazul unei viteze de reacție reduse, pierd un tempo ceea ce ar putea oferi avantajul companiilor mari să-și sincronizeze acțiunile cu situația din mediul local.

În ceea ce privește distribuția carburanților, piața locală din București este una extrem de concurențială, iar benzinăriile locale sun obligate să fie foarte agile în cazul în care doresc să se dezvolte.

„Am simțit pe propria piele ce înseamnă viteza de reacție. De aceea, am încercat tot timpul să avem informații complete din piață pe care să le procesăm rapid și să le punem la lucru prin acțiuni concrete. Prin această abordare am și reușit să ne dezvoltăm lanțul de stații de distribuție care a ajuns acum la nouă locații. Două dintre acestea, deschise recent, vin cu un nou concept, modern, care deja este apreciat de clienții noștri. Comunicarea bună în familie a fost un factor esențial care ne-a ajutat să ajungem până în acest punct și să continuăm să avem, în continuare, aspirații.” spune Diana Șerban, Director General, Carbogaz.

Carbogaz este un exemplu de afacere de familie care a acționat rapid pentru a-și consolida poziția pe piața locală. În cazul în care avea o reacție mai întârziată la oportunitățile care se deschid, probabil, lanțurile multinaționale ar fi reușit să se impună.


Alte articole