Are Romania o industrie a luxului?

14 iulie 2006

Luxul nu mai este atribuit doar unei categorii sociale exclusiviste. Acesta devenit accesibil oricarui individ cu cel putin 100.000 euro in cont. Exista la ora actuala in Romania atatea branduri de lux incat sa putem vorbi despre o industrie in adevaratul sens al cuvantului, sau mai avem ceva timp de asteptat? ...

Luxul este cel mai vizibil atunci cand este pus pe patru roti. La acest capitol se pare ca romanii au o slabiciune pentru ca numai anul trecut au fost comercializate la noi in tara in jur de 300 de limuzine. Potrivit rezultatelor oferite de Asociatia Producatorilor si Importatorilor Auto (APIA) pentru masinile de peste 85.000 euro au fost nu mai putin de 300 de clienti romani. La o prima vedere poate parea insuficient, dar daca facem niste calcule simple ajungem sa vorbim de  tranzactii de minimum 25.500.000 euro pentru masinile de lux. Nu mai punem la socoteala costurile suplimentare rezultate din personalizarea masinilor cu accesorii si sisteme electronice de ultima generatie. Atunci cand vine vorba despre masini scumpe Romania este mult mai activa in raport cu tari precum Polonia, Cehia sau Bulgaria.
 
Daca ar fi sa facem un top al celor mai scumpe masini de lux din Romania, atunci pe primul loc se urca cu usurinta Maybach (cu un pret estimat la 470.000 euro - 500.000 euro), urmata pe pozitia a doua de Rolls Royce (la 350.000 euro) si Bentley (la 270.000 euro).

Maybach, unul dintre cele mai luxoase masini din istoria industriei de auto apartine constructorului Mercedes. Ultima editie “revizuita si adaugita” poarta numele Maybach Saloon si este cel mai scump model de serie existent pe piata. Printre dotarile standard sunt incluse scaunele din spate invelite in piele, cu suport pentru picioare, doua monitoare color plasate pe spatarele celor doua scaune din fata si un sistem de navigare prin satelit, care nu poate fi insa utilizat si in Romania.

Daca proverbul spune insa ca cel din urma este cel dintai, inseamna ca este pe undeva un sambure de adevar. Fapt probat si la noi, unde dintre cele trei masini, Bentley este cea mai des intalnita pe soselele   din Romania. Si mai ca ti se rupe sufletul cand vezi pe sosea un Bentley nou-nout, iar in fata lui o bulina grasuta in asfalt.

In ultimii doi ani au fost inmatriculate in Romania peste 15 de Bentley si conform datelor oferite de la APIA in primele cinci luni ale anului 2006 au fost vandute in Romania 4 masini Maserati, 26 Jaguar, 5 Cadillac, un Rolls-Royce si un Hummer.

Cum stam la capitolul turism in Romania?

Turism romanesc de lux nu exista. Si in ceea ce privesc hoteluri de lux va trebui sa mai asteptam cam inca doi ani si ceva pentru a le avea. In Romania avem hoteluri gen Hilton sau Marriott, insa ducem lipsa de branduri de lux pe acest segment. Sunt insa mari sanse ca hotelurile Four Seasons sau Mandarin Oriental sa apara si la noi, dar de abia prin 2009. In acest moment reprezentantii celor doua companii prospecteaza piata romaneasca si in momentul in care va incepe constructia propriu-zisa se va opta pentru hoteluri de talie mica, de 70-80 de camere.

Avand o istorie de 46 de ani, Four Season, fondat in Canada, este considerat lider pe piata internationala a hotelurilor de lux. Iar preturile sunt si ele demne de o pozitie de lider. O camera poate costa pe noapte in jur de 400 de euro, dar poate ajunge si la 7.000 euro. La ora actuala Four Seasons poate fi gasit in 31 de tari si in total sunt 70 de hoteluri.
Si grupul Mandarin Oriental are planuri de extindere pe diferite continente. Pentru viitorul apropiat este programata inaugurarea unor noi hoteluri in Mexic (la Riviera Maya), in China (la Hainan Island), in Praga, Barcelona si Boston. Prezenta grupului in Romania nu este inca pe deplin confirmata, intrucat  nici unul dintre cele 10 hoteluri ce vor fi construite nu ne este destinat. La fel ca si tarifele la Four Seasons, la Mandarin Oriental nu se poate inchiria pe noapte o camera cu mai putin de 400 de euro.

Cum e luxul la atingere?

Lux nu inseamna doar un hotel scump si extravagant sau un bolid de sute de mii de euro. Luxul mai are  si alte calitati unice: este palpabil, are miros, iar atingerea lui atrage dupa sine dependenta.

Industria parfumurilor de lux in Romania este destul de timida si nu are un ecou prea mare. In schimb putem vorbi despre duplicarea ilicita a acesteai. Piata romaneasca a parfumurilor se ridica la 50 milioane euro, in timp ce produsele contrafacute si marfurile paralele reprezinta aproape 60% din totalul ei. Aceasta situatie cere masuri de siguranta pentru protectia marcilor ce pot varia de la holograme de siguranta amplasate pe ambalajul fiecarui produs si pana la modificarile legislatiei cu privire la controlul pe piata de desfacere.

In industria accesoriilor, Louis Vuitton Moet Hennessy, considerat cel mai mare complex de sub-companii de lux, cu peste 50 de branduri subsidiare in toata lumea si-a marit portofoliul cu marca de ceasuri Tag Heuer si cu brandul de camasi Thomas Pink. Gucci a intrat si el  pe noul trend si a achizitionat Yves Saint Laurent. Pe de alte parte, in design-ul vestimentar si in productia de bijuterii, afacerile au ramas in spatiul privat. Mici insule de lux exclusivist 100% se gasesc si in alte domenii: productia de vinuri, parfumuri sau, bunaoara, turismul. Toate aceste nuante pot fi rezumate foarte simplu. Luxul nu mai este o categorie omogena, ci devine tot mai mult o piata in sine, cu trei subcategorii: low, middle si premium.

Buticurile cu vestimentatii de renume au inceput sa apara tot mai des, in special in Capitala. Anul trecut a fost inaugurat primul brand pe piata din Romania a lantului Zara, copiind strategia altor marci de lux prezente pe piata de cativa ani: Escada sau Lacoste. Putini dintre cei care-si permit sa cumpere aceste  marci din reprezentantele din Romania stiu ca majoritatea produselor sunt de fapt fabricate la noi de firme autohtone. Asa procedeaza Dolce&Gabbana, Sonia Rikyel, Christian Lacroix, New Man si alte nume mari italienesti, frantuzesti sau americane. Motivul pentru care aceste branduri de lux folosesc mana de lucru romaneasca sunt costurile minim pe care-l implica si in plan secundar pregatirea calitativa a angajatilor.
O mare mandrie avem si noi: desuurilor de lux autohtone. Este vorba despre marca I.D. Sarrieri, produsa de o romanca, Iulia Dobrin. Momentan, marca este cunoscuta la nivel mondial, fiind prezenta in buticurile din Paris, cum ar fi Le Bon Marche si  Printemps, din Tokyo in Takashimaya, din New York in Saks Fifth Avenue si Henri Bendel sau din Londra in Selfridges. Pana si cei mai mari fotografi de moda imbraca fotomodelele in I.D. Sarrieri, pentru revistele glossy de pretutindeni.

Pe langa banci si fonduri mutuale, bogatasii sunt o tinta importanta pentru producatorii de lux. Iar Romania nu este o piata tocmai refractara pentru acest gen de produse. Noii imbogatiti au nevoie de legitimare, iar in lipsa insemnelor de odinioara isi cumpara bijuterii, accesorii, automobile si resedinte. Toate de lux. Cum romanilor le place sa-si etaleze bogatiile, succesul industriei de lux in Romania este asigurat.

Gustul luxului in Romania

Industria luxului in Romania este completata si de bautura de lux. Eliminarea taxelor vamale la importurile de alcool din Uniunea Europeana va duce la ieftinirea bauturilor din categoria premium cu aproximativ 20% din 2007. Astfel, consumul de Ballantine's, Jack Daniel's, Teacher's, Johnnie Walker, J&B ori de Finlandia, Smirnoff, Absolut Vodka si Wyborowa va creste ametitor. Totusi, importatorii raman rezervati, intrucat ei iau in calcul si cresterea accizei la alcool din luna iulie a acestui an. Dar indiferent de aceste detalii fiscale, bauturile cu renume pe piata internationala devin si la noi din ce in ce mai degustate.

Bijuteriile de lux vor fi mai sclipitoare din 2007

Avand in vedere faptul ca taxa pentru bijuteriile din import va fi eliminata, in timp ce taxa pentru   produse in Romania va fi mentinuta, se asteapta ca incepand din ianuarie 2007 vanzarile la bijuteriile aduse din strainatate sa creasca semnificativ. Este un prilej de bucurie pentru importatorii si producatorii de bijuterii din afara tarii, in schimb pentru bijutierii romani acest lucru inseamna faliment.

Ce ne lipseste?

Masini de lux avem. Magazine de lux de notorietate internationala in lumea modei sau a parfumurilor avem, pentru hoteluri de lux sunt pe undeva pe aproape. Atunci ce ne lipseste din aceasta industrie?

Doamnele stiu cel mai bine raspunsul: nu avem nici un Spa. In Romania nu exista la ora actuala nicio statiune specializata cu bai terapeutice sau hoteluri dotate cu locuri de relaxare si refacere. Bucurestiul are centre de infrumusetare de lux care au la baza principiul de Spa, dar de un autentic Spa importat inca nu ne putem bucura. Multi sunt sceptici cu privire la investitiile pe acest segment, dar realitatea este ca o romanca cu un salariu net de 1.000 euro cheltuieste pe luna mai mult de 30% din venitul ei pe servicii de tip Spa.

Ana Zidarescu
[email protected]

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro