APAPR cere modificarea legii privind pilonul II de pensii

16 martie 2007

Pensia ne da batai de cap... Asociatii pentru Pensiile Administrate Privat din Romania critica unele prevederi ale Legii 23/2007 privind fondurile de pensii administrate privat si solicita Guvernului sa modifice de urgenta a actului normativ, fara de care sistemul va fi inoperabil. "APAPR doreste sa sublinieze cinci elemente continute in Legea 23/2007 care compromit functionalitatea sistemul de pensii private si care nu servesc interesului general al populatiei Romaniei", se arata intr-o scrisoare deschisa a asociatiei transmisa Presedintiei, Guvernului, Parlamentului si altor autoritati responsabile. Din APAR fac parte: AIG Life Asigurari Romania, Allianz tiriac, AVIVA, Certinvest, Generali, ING Asigurari de Viata, Interamerican, Omniasig, Raiffeisen Assets Management.
          
Asociatia contesta, in primul rand, nivelul contributiilor stabilite pentru primul an la 2% din venituri, in timp ce in tari precum Polonia, Ungaria si Solovacia, s-a plecat de la un nivel minim cuprins intre 6% si 9%. Membrii APAPR considera ca procentul distribuit la pensiile private va cauza ineficienta si va determina un nivel redus al veniturilor din pensii private.
  
De asemenea, asociatia considera ca limitele maxime ale comisioanelor aplicate de administratoriii fondurilor de pensii sunt mult prea mici pentru a permite o activitate de calitate si o profitabilitate decenta.
         
Mai mult, in discordanta cu practicile internationale, legislatia romaneasca stabileste transferul responsabilitatii platilor privind comisioanele de depozitare, de audit, de intermediere, si al comisioanelor bancare, de la fond la administrator. "Aceasta practica nu se regaseste nicaieri in lume si este imposibil de aplicat", apreciaza APAPR.
           
In acelasi timp, asociatia doreste precizari referitoare la posibilitatea administrarii de catre o singura societate a unui fond de pensii private obligatorii (pilonul II) si a unui fond de pensii ocupationale facultative (pilonul III). APAPR pledeaza pentru posibilitatea unei societati de administrare de a avea in gestiune ambele tipuri de fonduri, care ar asigura o reducere a costurilor.
         
APAPR isi exprima ingrijorarea si in privinta modului de calcul al ratei minime de rentabilitate, aratand ca legislatia nu specifica o formula de determinare, nivelul urmand sa fie stabilit anul de catre Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.
   
Legea prevede ca orice societatea de pensii isi pierde licenta de functionare daca nu atinge rata minima de rentabilitate timp de patru semestre consecutive.
         
Nu in ultimul rand, asociatia atrage atentia asupra perioadei de aderare a participantilor, considerand prea scurt termenul avansat de lege. Astfel angajatii care nu opteaza intr-un interval de patru luni pentru unul dintre fondurile prezente pe piata sunt repartizati automat, in mod aleatoriu unui fond de pensii.
     
APAPR sustine ca tarile din regiune au fixat un termen de aderare de minimum un an, in multe cazuri aceasta perioada fiind prelungita. Un efect negativ l-ar putea reprezenta intrarea pe piata a fondurilor fantoma, care cauta sa stranga participanti doar pentru a revinde portofoliul unor alte fonduri de pensii.

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro