Distribuitorul ceh de maşini second-hand AAA Auto analizează o posibilă ieşire de pe piaţa din România şi este pe cale să renunţe la operaţiunile din Polonia, în cadrul unui program de restructurare lansat la începutul acestui an pentru rentabilizarea operaţiunilor, potrivit publicaţiei cehe CBW. Decizia referitoare la Polonia ar putea fi luată în decurs de o lună, iar cea privind România până în toamnă, a spus Kamil Ziegler, director al diviziei economice a companiei.
AAA Auto a iniţiat amplul program de restructurare după evoluţia negativă din ultimul trimestru al anului trecut, care a generat pierderi de 4,9 milioane de euro, la numai două săptămâni de la listarea la bursa din Praga.
În primul trimestru din acest an, România a fost singura piaţă unde AAA Auto a înregistrat scăderi ale afacerilor, cu un declin de peste 24% al veniturilor, profitului şi vânzărilor subsidiarei locale.
AAA Auto România a raportat vânzări de 484 de maşini în primul trimestru, cu 24,8% sub nivelul de 644 de unităţi consemnat în perioada similară a anului trecut şi a avut cea mai slabă contribuţie la afacerile grupului.
Compania analizează cu atenţie potenţialul pieţelor din Polonia şi România.
Prima pe listă este Polonia, în privinţa posibilităţii închiderii operaţiunilor, piaţa fiind problematică în urma importurilor de peste un milion de maşini pe an, a lipsei reglementărilor în privinţa acestor importuri, a restricţiilor referitoare la unele servicii financiare şi a creşterii costului forţei de muncă.
"Nu doresc să fac estimări în această problemă. Am o poziţie clară, dar trebuie să discutăm în consiliul de administraţie. Decizia referitoare la Polonia ar putea avea loc până la sfârşitul acestei luni", a spus Ziegler.
România este la rândul ei o piaţă dificilă, deşi cu un potenţial mai mare decât al Poloniei. Ca urmare a poziţiei geografice, mai îndepărtată de Europa Occidentală decât Polonia, importurile de automobile second-hand nu au atins potenţialul maxim.
Cu o creştere economică de peste 6%, îmbunătăţirea standardelor de viaţă şi un nivel încă redus de penetrare auto pe cap de locuitor, România ar putea fi totuşi o piaţă profitabilă, în special în cazul centrelor urbane precum Clujul şi Aradul.
În plus, România este mai atractivă prin potenţialul dezvoltării serviciilor financiare şi de vânzări, precum şi prin lipsa concurenţei pe segmentul de profil.
AAA Auto rămâne însă precaută. În prezent, oficialii companiei analizează atât posibilitatea de a se extinde cu noi locaţii în România cât şi ieşirea de pe piaţă.
"Nu există cale de mijloc. În prezent, în România înregistrăm pierderi", a spus Ziegler.
El a arătat că deţinerea unei singure filiale într-o ţară generează costuri administrative, tehnologice şi cu forţa de muncă, fără profituri importante.
"Decizia privind România va fi luată până la toamnă. Există potenţial, dar dorim să evităm situaţia de a ne extinde fără să existe piaţă. Dacă vom deschide noi filiale în prezent, ar fi de tipul baby bazaar", a arătat Ziegler.
Conceputul "baby Bazaar", flexibil şi cu costuri reduse, a fost extins de AAA Auto şi în Cehia.
În Polonia, AAA Auto a vândut anul trecut 4.423 de maşini, comparativ cu 286 în 2006.
În România, vânzările din 2007 au fost de 2.641 de maşini, comparativ cu 3.121 de unităţi în 2006.
AAA Auto a vândut în schimb în Cehia 45.874 de maşini, iar în Slovacia 18.537 de unităţi, în creştere de la 43.460 de unităţi, respectiv 13.617 unităţi în 2006.
Compania intenţionează să deschidă trei noi magazine în Slovacia şi alte cinci în Cehia, pentru a se concentra pe dezvoltarea diviziilor profitabile.
Firma deţine în prezent două showroom-uri la Bucureşti şi Braşov şi are un departament de achiziţii care cumpără maşini din România, însă preia autovehicule second-hand de la companii de leasing din Franţa, Germania, Belgia, Olanda.
AAA Auto este prezentă în Cehia, România, Ungaria, Polonia şi Slovacia.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro