Supraaccizarea carburanților generează o cheltuială suplimentară semnificativă pentru șoferi și nu numai

Categorie: Pe scurt

Prețurile carburanților au revenit la nivelul anului 2016 când cuprindeau și acea supraacciză de 7 eurocenți/litru. Acum prețul carburanților la pompă s-a mărit în două reprize, una la 15 septembrie, iar cea de-a doua la 1 octombrie. Fiecare dintre aceste două sesiuni a introdus 0,16 lei în prețul carburanților. Etapizarea a fost o măsură adoptată pentru amortizarea șocului unei creșteri bruște a prețului la pompă.

Această etapizare a atenuat oarecum creșterea prețurilor la pompă, dar, până la urmă creșterea a fost inevitabilă. Unele lanțuri de distribuție au crescut prețurile mai repede, în timp ce altele au crescut progresiv, până s-a ajuns la un nivel aproximativ uniform la cea mai mare parte a stațiilor de alimentare, indiferent de lanț. Odată cu stabilizarea prețului carburanților „undele de șoc” s-au răspândit în toată economia, generând o creștere a prețurilor la majoritatea categoriilor de produse. Așadar nu doar șoferii sunt direct afectați de creșterea prețurilor carburanților, ci toți consumatorii, indiferent de categoria de produse pe care o cumpără.

Majorarea este una considerabilă. Dacă în luna august, prețul mediu la nivel național era între 4,61 și 4,63 lei pentru un litru de benzină, iar prețul motorinei s-a poziționat la aproximativ același nivel, în luna noiembrie, asistăm la o tendință ascendentă pronunțată, cu benzina ajunsă la un preț mediu național de 5,22 lei, iar motorina la 5,29 lei/litru. În aceste condiții, un șofer care are un regim obișnuit de exploatare a mașinii, respectiv o folosește pentru a merge la serviciu și pentru mici comisioane prin oraș, care consumă în medie un plin pe lună va plăti pentru un plin (55 de litri), va plăti mai mult cu peste 33 de lei în cazul în care alimentează cu benzină și cu aproximativ 37 de lei dacă alimentează cu motorină. În contextul unui plin pe lună suma suplimentară este suportabilă, dar duce la o raționalizare a utilizării autoturismului și recurgerea la mijloace de transport alternative, individuale sau publice.

„Odată cu a doua sesiune de majorare a supraaccizei s-a sesizat o scădere sensibilă în ceea ce privește numărul de litri de carburant pe care i-am vândut prin intermediul rețelei noastre de stații de alimentare din București și Ilfov. Orice val de scumpiri determină o reacție de rezervă, de raționalizare, de economie, dar nevoile zilnice cer folosirea mașinii. Așadar, dacă în primă fază am înregistrat o scădere sensibilă, lucrurile au revenit la normal după ce clienții s-au obișnui cu ideea. Cu toate acestea, a scăzut cantitatea medie alimentată la o vizită în stație, ceea arată o oarecare precauție din partea șoferilor.” spune Diana Șerban, Director General, Carbogaz SRL, un lanț local de stații de alimentare cu carburanți, activ în București și Ilfov.

Chiar dacă s-a trecut printr-un val de scumpiri, consumul nu dă semne de slăbiciune, cel puțin pentru moment.


Alte articole

Adauga comentariu