Razvan Cuc Director Regional RE/MAX România: “Imobilele cu adevarat de „Clasa A” atrag companiile multinationale de top, din sfera serviciilor financiare sau IT”

Categorie: Afaceri

RE/MAX Romania vine pe piata imobiliara autohtona cu un concept nou, preluat dintr-o piata mult mai specializata, cea din Statele Unite. Franciza RE/MAX este condusa in Romania de Razvan Cuc care, alaturi de Roxana Cuc se ocupa de dezvoltarea companiei prin promovarea unei altfel de abordari a tranzactiilor imobiliare. Am avut ocazia sa discutam cu domnul Razvan Cuc despre o tema foarte actuala pentru antreprenori, dar si pentru proprietarii si dezvoltatorii de spatii comerciale din Bucuresti dar si din orasele mari din tara.

Curentul antreprenorial a ajuns si in Romania, mai ales in domeniul IT. Multi profesionisti in IT evolueaza de la freelanceri la antreprenori, ajung sa aiba angajati, iar munca de la distanta nu mai corespunde nevoilor unei companii in plina dezvoltare. Cand este momentul potrivit pentru un antreprenor sa se gandeasca la un birou?
Razvan CUC: Indiferent ca vorbim de o companie la inceput de drum, sau de una care deja activeaza in piata de o perioada mai lunga, existenta unui birou este primordiala. Intr-adevar, sunt tot mai multe domenii unde angajatii pot lucra de la distanta, chiar de acasa, insa cu siguranta echipa de management si o parte dintre angajati trebuie sa mearga si la birou. In plus, acesta este locul unde trebuie tinute sedintele, unde pot fi realizate intalniri cu parteneri. Desigur, marimea biroului si cerintele companiei sunt dictate de nr. de angajati si de veniturile firmei, insa existenta unui birou este extrem de importanta inca din faza de coagulare a unei echipe.

Cum arata piata de birouri din Romania? Unde se situeaza cererea si cum reactioneaza dezvoltatorii?
Razvan CUC: In ultima vreme am observat si pe segmentul office, ca si pe cel rezidential, o efervescenta in privinta cererii, mai ales in polii principali din tara. Companiile au depasit perioada de criza economica si se gandesc la schimbari. In plus, tot mai mult companiile inteleg importanta unui birou la standarde inalte si la cat ajuta acest aspect in privinta motivarii angajatilor. Asadar, numarul cererilor de inchiriere a spatiilor office a crescut in ultimul an.
Privind din perspectiva dezvoltatorilor, si de aceasta parte vedem miscari in zonele importante din tara. A fost dat startul unor proiecte in acest sens, iar proiectele stopate la venirea crizei au inceput sa fie reluate.

Care sunt „punctele fierbinti” pe harta spatiilor de birouri, exceptand bineinteles Bucurestiul?
Razvan CUC: Dincolo de Bucuresti, observam miscari pe piata imobiliara office in orase mari din tara precum Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara, Brasov.remax

Cum evalueaza companiile un spatiu de birou potrivit si cum abordeaza alegerea unui birou?
Razvan CUC: La alegerea unui spatiu de birouri, companiile iau in considerare urmatoarele criterii, in primul rand bugetul, urmat de infrastructura/locatie, acces facil la mijloacele de transport, parcari, servicii conexe.
Companiile multinationale au in general cele mai inalte standarde, lucrand cu oameni specializati in negocieri pe acest domeniu care cunosc in cele mai mici detalii nevoile chiriasilor, ei facand analize competitive detaliate pe criteriile cheie in care sunt interesati – avand si forta si eficienta in negocieri. Ei stiu ca suplimentarea de buget/angajat pentru un spatiu de top este de fapt o investitie eficenta si nu o cheltuiala. Startupurile au bugete mai mici, experienta si indrazneala mai putina, cautand solutii de ‚compromis’ in a-si satisface criteriile din spatele nevoilor.
Imobilele cu adevarat de „Clasa A” atrag companiile multinationale de top, din sfera serviciilor financiare sau IT, care cauta criteriile de mai sus.Cladirile cu notorietate sau zonele cu notorietate – daca intrunesc si conditiile de finisare, dotare, servicii, accese – au importanta semnificativa si atrag interesul multinationalelor cu bugete importante.

Unde intervine agentul imobiliar in relatia dintre proprietar si chirias, respectiv companie, in cazul inchirierii unui spatiu de birouri?
Razvan CUC: In tranzactiile pe spatii office regasim agentul imobiliar inca de la inceput. Asa cum spuneam mai sus, mai ales companiile mari inteleg ca este important sa lucreze cu un agent imobiliar care sa inteleaga nevoile firmei si care sa vina cu cele mai bune solutii, tinand cont de acestea. In plus, un agent imobiliar bine instruit poate negocia mult mai bine in numele companiei, avand deja cunostinte in domeniu si stiind cum sa abordeze.

Care este durata medie de exploatare a unui spatiu de birouri?
Razvan CUC: De cele mai multe ori contractele se incheie pe o perioada de cca 5 ani.

În contextul acestui timp de exploatare, care este varianta mai avantajoasa, inchirierea sau cumpararea spatiului?
Razvan CUC: Parerea noastra este ca inchirierea este cea mai avantajoasa varianta, aceasta fiind si cea mai aleasa de catre companii deoarece ofera mobilitate in extindere sau relocare.

Poate fi considerat spatiul de lucru un beneficiu oferit de companie catre angajat?
Razvan CUC: Cu siguranta, asa cum spuneam si mai sus, oferirea unui spatiu de lucru modern, la standarde inalte, in locatii care beneficiza de o plasare buna sau de servicii conexe reprezinta un avantaj pentru angajati, fiind de multe ori mai motivanta decat un spor in remuneratie.

În opinia dumneavoastra, cum va evolua piata spatiilor de birouri pe termen mediu si lung?
Razvan CUC: Ca intreaga piata imobiliara, estimarile noastre arata ca si piata tranzactiilor office va creste cu 5% in acest an, avand si pe termen lung, de asemenea, o evolutie pozitiva.


Alte articole

Adauga comentariu