Iulian Motoi, Managing Partner si fondator Elian Solutions: "Tendinta de informatizare a economiei si a societatii in general, va duce la cresterea nevoii pentru ERP si la dezvoltarea pietei in continuare"

6 iulie 2016

Iulian Motoi are o experienta vasta in IT&C, inainte de a infiinta Elian Solutions lucrand in companii din domeniu. Practic, ideea de a porni business-ul Elian a venit tocmai din aceasta experienta, pentru ca a realizat ca isi doreste si poate face lucrurile mult mai bine, din ambele perspective. De asemenea, a pornit de la premisa ca un business propriu i-ar oferi un nivel de motivatie si satisfactie mult mai mare, chiar daca si responsabilitatile sunt pe masura. A infiintat compania in 2008 alaturi de Mihaela Antoniu, care ii impartaseste pasiunea pentru tehnologie.

A ajuns in domeniu intamplator. In 1996 termina Liceul Militar Mihai Viteazul. Se pregatise pentru un examen de matematica/fizica in vederea admiterii la Academia Tehnica Militara din Bucuresti. Avand anumite indoieli in ceea ce priveste cariera militara, a ales sa dea examen de admitere si la Academia de Studi Economice Bucuresti, sectia Cibernetica. Asa a descoperit pasiunea pentru IT.

Fiind doi oameni foarte bine pregatiti tehnic (Iulian si Mihaela), cu bune abilitati in parte de presales, au profitat insa de faptul ca in anul 2008, cererea pe piata pentru astfel de sisteme era mare, iar in momentul in care ajungeau intr-un cont, convingeau imediat printr-o buna cunoastere a produsului si furnizarea solutiilor de implementare intr-un timp extrem de scurt. In anul 2008 au reusit sa faca o implementare la un grup de companii cu 50 de utilizatori concurentiali, in echipa de 2, in sase luni de zile, in conditiile in care companii mari si cu nume in piata furnizasera un orizont de implementare de cel putin 1 an de zile.

Un ERP (Enterprise Resource Planning) este o solutie indispensabila pentru managementul modern. Cum reactioneaza piata din Romania la implementarea unei astfel de solutii in fluxul zilnic de lucru?

Iulian Motoi: Putem spune ca reactioneaza in acelasi timp si bine, si rau. Reactioneaza bine, in sensul ca exista o dorinta de a folosi solutia ERP in activitatea de zi cu zi, reactioneaza rau in sensul ca, de multe ori, nu se anticipeaza corect modificarile pe care le impune utilizarea unei astfel de solutii. Ne referim, in primul rand, la faptul ca utilizatorii trebuie sa respecte niste reguli de afaceri, datele introduse trebuie sa fie corecte si complete, fluxurile trebuie sa urmeze o anumita logica.

Care sunt pasii adoptarii unei solutii ERP?

Iulian Motoi: În primul rand, se identifica nevoia pentru un ERP. De obicei, managementul este cel care resimte lipsa unui astfel de sistem: nu pot obtine raportari sintetice asupra afacerii, exista mai multe softuri care nu comunica intre ele si, in general, obtinerea informatiei este greoaie.

Dupa ce se identifica nevoia, urmeaza prospectarea pietei in cautarea solutiei. În aceasta etapa recomandarile sunt foarte importante; clientul cauta sa vada ce tip de solutii s-au implementat cu succes in ramura lui de activitate.

Dupa ce se realizeaza o lista scurta cu potentialii furnizori, acestia sunt chemati sa faca o prezentare de produs, apoi se face o oferta de pret. În final, se alege furnizorul.

Implementarea propriu-zisa presupune realizarea unor interviuri prin care implementatorul identifica nevoile clientului, urmata de prezentarea solutiei in detaliu, identificarea customizarilor necesare si realizarea acestora, instruirea personalului si importul datelor istorice.

Apoi, oamenii incep sa lucreze in sistem; urmeaza o perioada de adaptare, de 3-6 luni, pana cand oamenii se familiarizeaza cu noul mod de lucru.

Care sunt beneficiile adoptarii unei astfel de solutii in cadrul proceselor intreprinderilor mici si mijlocii?

Iulian Motoi: In primul rand, toata informatia este intr-un singur loc, si nu prin diverse aplicatii si documente excel. Aceasta permite o viziune unitara asupra afacerii, un control sporit asupra proceselor, realizarea unor raportari in timp real. Se realizeaza optimizari, in special in ceea ce priveste stocurile, ceea ce se reflecta in mod direct asupra costurilor. Toate aceste beneficii pot fi intr-o buna masura cuantificate, prin stabilirea in prealabil a unor indicatori si masurarea lor inainte si dupa implementare, dar exista si multe beneficii de ordin calitativ, greu sau imposibil de cuantificat. De exemplu, detinerea unui sistem ERP poate fi conditia unei colaborari cu companiile externe – fiindca exista astfel increderea din partea partenerilor ca firma are un sistem informational bine pus la punct.

Puteti sa ne dati un caz concret in care implementarea unui ERP a fost benefica pentru sistemul de management al unei firme?

Iulian Motoi: Putem exemplifica prin implementarea realizata pentru grupul de firme Producton. Grupul Producton produce si distribuie consumabile IT printr-un lant de magazine. Beneficiile implementarii au fost multiple; s-au optimizat stocurile prin corelarea comenzilor de aprovizionare cu cele de vanzare, se urmareste acum profitabilitatea la nivel de unitate si de salariat, se realizeaza previziuni de cash-flow care inainte erau aproape imposibil de realizat. Implementarea de la Producton este exemplara si prin faptul ca se utilizeaza aproape toate functionalitatile existente in Dynamics NAV, deci sistemul este valorificat la maximum.

Cum poate functiona un sistem ERP in cadrul unei afaceri online, un magazin online, de exemplu?

Iulian Motoi: Noi avem realizate la clientii nostri integrari intre sistemul ERP si magazinul online, dar de obicei canalul online nu este cel mai important sau cel putin nu a fost de la bun inceput.

Un ERP isi arata valoarea in special in companiile care au fluxuri complexe de lucru, cu politici de aprovizionare, de preturi si discounturi, cu urmariri pe centre de cost etc. În masura in care afacerea online are nevoie de asa ceva, se justifica implementarea unui ERP.

Ce presupune adoptarea unui astfel de sistem de către o firmă, în primul rând din punct de vedere al costurilor?

Iulian Motoi: La momentul actual oferta de ERP vine fie prin achiziționarea de licențe de utilizator - varianta clasică, fie ca servicii în Cloud. Varianta clasică încă predomină în piață, dar Cloud-ul câștigă tot mai mult teren, mai ales pe segmentul IMM-urilor.

Varianta clasică, care se mai numește și ”on premises”, presupune trei tipuri de costuri:
-Costul cu achiziționarea hardware-ului. Un sistem ERP funcționează pe un server dedicat, care trebuie să aibă niște performanțe minimale.
-Costul cu licențele utilizatorilor. Clientul trebuie să evalueze câți utilizatori vor accesa simultan aplicația și, în funcție de aceasta, va cumpăra o licență. Prețul licenței depinde și de ce module din cadrul aplicației vor fi accesate.
-Costul cu serviciile implementatorilor. Sunt costurile pentru analiza afacerii, instruirea utilizatorilor, configurarea sistemului etc.

In varianta Cloud, avem inițial costurile cu serviciile implementatorului, apoi costurile cu închirierea platformei ERP.

Cum se pozitioneaza compania dumneavoastra pe piata solutiilor ERP din Romania, mai ales din perspectiva publicului tinta?

Iulian Motoi: Solutia pe care o implementam noi, Microsoft Dynamics NAV, se adreseaza companiilor medii spre mari. Dynamics NAV este o solutie generalista, in sensul ca poate fi implementata la companii din aproape orice domeniu de activitate; productie, agricultura, distributie, servicii etc.
Clientii nostri sunt atat companii straine cat si romanesti; cele straine prefera Dynamics NAV mai ales pentru ca e recunoscuta la nivel mondial si sustinuta de catre Microsoft, iar cele romanesti sunt convinse de plusul de functionalitati pe care solutia le ofera, comparativ cu solutiile locale.

Managerii romani, in special cei care isi conduc propriile afaceri deschise imediat dupa anii 1990 sunt oarecum reticenti la noile tehnologii, in special la solutiile informatice care le-ar usura activitatea. Cum primesc ERP-ul?

Iulian Motoi: Din experienta noastra, problema nu este neaparat atitudinea fata de noile tehnologii cat neintelegerea fata de ce pot oferi aceste tehnologii si ce nu. Referitor la ERP, exista intotdeauna asteptari nefondate; un ERP, oricat de bun ar fi el, nu poate tine loc de organizare si nu poate gestiona procesele de unul singur. El este doar o unealta care trebuie manuita cu pricepere, de catre client. E datoria clientului sa-si defineasca procesele de afaceri si asteptarile de la noul sistem, iar datoria furnizorului e sa le faca posibile in sistemul ERP si sa-l invete pe client cum sa-l foloseasca.

O problema care este mai mereu subestimata, este cea privind managementul schimbarii. Implementarea unui ERP prespune inlocuirea unui mod de lucru cu altul, redefinirea unor responsabilitati, redesenarea unor fluxuri informationale. Nu e usor pentru utilizatori, iar managementul trebuie sa inteleaga si sa sprijine procesul, sa faca tranzitia cat mai lina.

Daca ar fi sa faceti previziuni asupra evolutiei pietei din Romania, cum va evolua nevoia de astfel de sisteme informatice?

Iulian Motoi: Tendinta de informatizare a economiei si a societatii in general, va duce la cresterea nevoii pentru ERP si la dezvoltarea pietei in continuare. Probabil ca se va produce si o saturatie, dar suntem inca departe de momentul acela. Aparitia Cloud-ului este o sansa pentru orice companie, indiferent de dimensiune, sa aiba acces la facilitatile oferite de o solutie ERP.

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro