Care sunt principalele calitati ale unui cadru didactic de succes?

Educatia face parte din viata noastra, contribuind, intr-o maniera definitorie, la dezvoltarea personala, cognitiva si emotionala a fiecaruia dintre noi. Alaturi de familie, scoala are un rol pregnant in modelarea caracterului viitorului adult responsabil si capabil sa se descurce in diferite situatii practice din viata reala.

Prin statutul sau in curricula nationala implementata de catre Ministerul Educatiei Nationala, limba romana are statul unei discipline fundamantale. In aceste conditii, este absolut obligatoriu ca un profesor care ofera ore de meditatii la limba romana sa aiba capacitatea de a insufla si elevului acea pasiune pentru materia pe care o preda.

Prin prisma profesiei si a menirii pe care o are, cadrului didactic ii revine o misiune extrem de dificila de a reprezenta un reper demn de luat in seama in viata unui copil. Mai mult decat atat, invatatorii si apoi profesorii, sunt cei care ii indruma pe copii pentru a face primii pasi in lungul drum al experientei, un drum plin de obstacole si numeroase incercari. Mai exact, acolo unde parintii pierd din puterea de a construi educatia copiilor lor, profesorului ii revine misiunea de a influenta evolutia in plan educational si profesional al elevului.

In lucrarea intitulata ”Pesonalitatea didactica: sursa a creativitatii, comunicare la Colocviul national de pedagogie” aparuta in anul 1978, expertii in psihopedagogie, Paul Golu si Nicolae Mitrofan au subliniat importanta personalitatii cadrului didactic. Citand un paragraf din lucrarea acestor autori, se poate mentiona faptul ca ”personalitatea cadrului didactic, cu aptitudini şi atitudini psihopedagogice, cu vocaţie, se exprimă în activitatea de educaţie prin erudiţie ,,cunoştinţe solide de specialitate, dar şi prin cunoaşterea particularităţilor psihointelectuale ale elevilor, prin capacitate empatică, comunicativitate didactică, prin competenţa de a relaţiona afectiv cu elevul sau grupul de elevi, inteligenţă şi tact în adoptarea deciziilor, dar şi prin mânuirea conştientă a mecanismelor de optimizare a activităţii de învăţare.”

Aceleasi calitati trebuie sa se regaseasca, in mod obligatoriu, si la un cadru didactic care ofera sedinte de meditatii la limba romana.

Date fiind aceste repere pur teoretice, iata, deci, care sunt principalele trasaturi care definesc un cadru didactic de succes:

Adaptabilitatea

Desigur, fiecare elev are particularitati, nevoile si ritmul propriu de invatare. Prin urmare, pentru a obtine performante sporite la catedra sau la orele de meditatii de limba romana, un profesor trebuie sa dovedeasca o mare putere de adaptabilitatea. Aceasta este esentiala pentru a se putea plia rapid si a-si putea ajusta metoda de predare in functie de cerintele, interesul si nevoile fiecarui elev in parte. Profesorul va fi capabil sa schimb lectia, precum si activitatile de invatare spontan, pe fondul unei situatii imprevizibile aparute in timpul orei. Spre exemplu, daca elevii par sa nu inteleaga un concept, profesorul are datoria de a identifica imediat modalitatea cea mai eficienta prin care sa il explice.

Empatia si atentia la nevoile individuale

Suntem cu totii diferiti si avem o sumedinie de nevoi individuale! In cadrul procesului didactic, rolul central al dascalului este sa descopere personalitatea si interesele fiecarui elev si sa insereze in actul pedagogic acele componente distincte prin care sa indemne elevii sa invete si sa se dezvolte. Un dascal bun va fi orientat mereu spre rezolvarea conflictelor si spre conservarea armoniei si linistii in timpul orelor de curs.

Un bun dascal pastreaza echidistanta

In vederea mentinerii si consolidarii unei legaturi cat mai apropiate cu elevii, dascalul este dator sa impuna elevilor sau si sa respecte un anumit set de reguli si sa mentina acele standarde de comun agreate. Insa, regulile trebuie, in mod obligatoriu, sa fie insotite si de bonusuri. Bonusurile sunt esentiale atat pentru respectarea regulilor impuse, pentru intelegerea utilitatii ori, cat mai ales pentru a impulsiona si motiva dorinta elevilor de a exploata aceasta lume a cunoasterii.

Simtul umorului

Un profesor inzestrat cu un puternic simt al umorului va face ora mult mai atractiva, va capta mereu atentia elevilor, astfel ca invatarea va deveni o reala placere. Totodata, un fin simt al umorului il va ajuta pe profesor sa castige simpatia elevilor, sa reduca barierele de comunicare dintre cadrul didactic si elevi, detansionand astfel atmosfera din timpul orelor de la clasa sau al sedintelor de meditatii la limba romana. Nu in ultimul rand, umorul poate fi sinonim si cu castigarea respectului si a simpatiei elevilor.

O atitudine pozitiva

Atitudinea pozitiva inspira, de cele mai multe ori, reusita actului educational! Elevul nu trebuie transformat intr-un instrument al pedepselor si nici nu trebuie sa sufere de pe urma frustrarilor profesorilor. Insa, elevii trebuie sa inteleaga ca disciplina si respectarea regulilor sunt esentiale atunci cand isi propun sa performeze.

Talent oratoric

Meseria de dascal este, de foarte multe ori, asociata cu un talent oratoric dezvoltat. Comunicarea este sursa crearii unei bune relatii profesor-elev cat si mijlocul prin care se pot rezolva conflictele aparute. Mai mult, pentru a capta atentia elevilor, profesorul trebuie sa stie ce tonalitate si ce volum al vocii sa utilizeze, pentru a putea starni interesul.

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro