Campionatul Mondial de Fotbal, vazut ca business

13 iunie 2006

Cei mai afectati de acest "joc in 11" sunt desigur nemtii. Dar nu sunt singurii. Mai toti participantii la aceasta competitie se gandesc la schimbarile ce au avut deja loc, dar si la avantajele ce rezulta din acesta intrecere. Se poate spune ca fotbalul este acum in tot si in toate. Interesant este faptul ca fiecare al optulea german si-a programat concediul de odihna, astfel incat sa poata vedea meciurile, sindicalistii germani aratandu-se nemultumiti de prelungirea programului de functionare al magazinelor pe perioada evenimentului.

Angajatii din sectorul financiar-bancar, lasati sa vada meciurile in timpul programului

Spre exemplu, brokerii sunt incurajati sa nu isi paraseasca birourile inainte de incheierea programului pentru a urmari altundeva meciurile de la Cupa Mondiala de Fotbal, desi cercetarile arata ca distragerea atentiei angajatilor ar putea fi foarte costisitoare pentru companii. Luna iunie marcheaza an de an incetinirea ritmului de desfasurare a activitatii pe pietele internationale, in contextul debutului sezonului de vacanta.

Anul acesta un factor suplimentar care ar putea contribui la reducerea si mai accentuata a volumului de tranzactii il constituie Cupa Mondiala de Fotbal, evenimenutul sportiv care a debutat in Germania. Tranzactiile financiare, vanzarile de noi titluri ar putea fi afectate, intrucat multi bancheri vor parasi locul de munca pentru a viziona meciurile direct din Germania, ca parte a pachetelor compensatorii oferite de companii.

"Cred ca am putea acorda angajatilor permisiunea de a urmari Cupa Mondiala de la locul de munca. Sa pastram angajatii la birou este o solutie mai buna decat sa ii lasam sa vizioneze meciurile altundeva", a declarat un oficial al unei banci de investitii. Activitatea se va desfasura oricum intr-un ritm mai lent, iar volumul tranzactiilor va scadea in timpul meciurilor importante, a mai precizat oficialul. Cu toate acestea, unii participanti de pe piata apreciaza ca miscarile recente, investitorii care renunta la pozitiile pe care le detin sau incercarile acestora de a dinamiza piata ar putea sprijini volumul tranzactiilor pe parcursul acestei veri.

"Volumul tranzactiilor a scazut intotdeauna pe parcursul verii, dar poate ca de aceasta data nu se va reduce ca in alti ani", a declarat Jason Holland, un broker al firmei Man Spread Trading. Cea mai recenta editie a Cupei Mondiale s-a desfasurat in anul 2002 in Asia, iar, din cauza diferentei de fus orar, unele meciuri au fost difuzate in Europa in cursul diminetii. De aceasta data, programul evenimentului va fi mai prietenos, intrucat multe partide cheie la nivel de grupa sunt programate sa inceapa in timpul orelor de tranzactionare ale dupa-amiezii in Europa, iar cele mai importante meciuri vor debuta imediat dupa inchiderea pietei. Platformele de tranzactionare sunt prevazute cu televizoare de mari dimensiuni, iar postul poate fi schimbat de la canalele obisnuite la cele care difuzeaza meciul de fotbal.

Dealerii vor avea de asemenea posibilitatea de a viziona partidele de fotbal pe computerul personal, dupa ce postul TV britanic BBC a anuntat ca va difuza unele meciuri pe Internet, precum si fragmente importante din celelalte partide. Firma de avocatura Brabners Chaffe Street a efectuat insa o serie de cercetari, in urma carora a aratat ca orele petrecute de angajati in fata ecranelor pentru vizionarea meciurilor ar putea genera costuri de patru miliarde de lire sterline (7,5 miliarde de dolari) pentru economia britanica. Desi multe meciuri se desfasoara pe parcursul serii, angajatii pot apela la Internet in timpul orelor de lucru pentru a se mentine la curent cu cele mai recente informatii. "Exista pericolul ca angajatii sa presupuna ca, atata vreme cat se afla la locul de munca, vizionarea meciurilor nu reprezinta o problema", a declarat Joe Shelston, un expert al dreptului angajatilor la Brabners Chaffe Street. De asemenea, personalul activ ar putea fi redus in timpul diminetilor care urmeaza meciurilor importante desfasurate cu o zi inainte, in conditiile in care brokerii nu sunt apti de munca, dupa ce au sarbatorit o victorie ori echipa lor a suferit o infrangere.

Avantajele unei astfel de intreceri la “tine acasa” sau ce vor castiga orasele germane  

Orasele germane de dimensiuni medii, precum Leipzig si Nuremberg, ar putea obtine cele mai mari beneficii de pe urma organizarii Campionatului Mondial de Fotbal, dar impactul asupra pietei imobiliare germane va fi mixt, spun oficialii. Numarul de locuri de munca in domeniul publicitatii este in crestere, tendinta urmand sa se mentina si dupa incheierea turneului, fapt care contribuie la o cerere sporita pentru spatii de birouri. Impactul asupra gradului de ocupare a spatiilor va fi insa limitat, potrivit principalelor agentii imobiliare.

In Germania, gradul de ocupare a spatiilor de birouri este mai scazut decat la Paris, Londra, Milano si Madrid. Unele agentii apreciaza insa ca centrele comerciale si alte spatii destinate activitatilor de retail pot obtine beneficii, in cazul in care efectul Cupei Mondiale va contribui la dezvoltarea economica prin stimularea consumului si a increderii investitorilor. Analistii considera ca impactul economic pe termen scurt al Cupei Mondiale este mai redus decat cel al Jocurilor Olimpice, deoarece turneul are loc in mai multe orase, limitand potentialul de dezvoltare urbana.

Spre deosebire de gazdele anterioare, Japonia si Coreea de Sud, autoritatile germane nu vor consemna pierderi prin organizarea Campionatului Mondial, deoarece toate orasele gazda aveau deja stadioane si nu au fost nevoite sa investeasca pentru constructia unor arene noi, apreciaza firma Jones Lang LaSalle (JLL). "In consecinta, banii cheltuiti pentru modernizarea stadioanelor se justifica din punct de vedere economic, iar arenele nu vor ramane goale dupa incheierea competitiei, cum a fost cazul editiei precedente", a declarat Katie Kopec, director si consultant la JLL.

Potrivit JLL, orase ca Gelsenkirchen, Kaiserslautern si Leipzig vor consemna o crestere de 1,6% - 3,2% a Produsului Intern Brut, ca urmare a Cupei Mondiale. Avansul este superior celui anticipat pentru orase mari cum ar fi Hamburg, Munchen si Berlin, precum si contributiei turneului de fotbal la cresterea economiei germane, estimata la 0,1% - 0,3%. Orasele mici vor fi cele mai mari beneficiare si in privinta activitatilor de marketing si a imaginii, desi intreaga Germanie va avea ocazia de a se prezenta drept o locatie favorabila investitiilor.
       
Efectele pozitive indirecte vor fi semnificative, contribuind la relansarea treptata a economiei germane, considera Bernd Bodenbach, director general la firma DTZ din Frankfurt. Indicele privind increderea oamenilor de afaceri in economie, calculat de institutul Ifo, se afla aproape de cel mai ridicat nivel din ultimii 15 ani, iar ministrul german al Economiei, Michael Glos, a declarat, luna trecuta, ca avansul economiei germane ar putea depasi estimarile guvernamentale de 1,6% pentru acest an.

Bodenbach a spus ca imbunatatirea climatului economic va continua sa contribuie la cresterea interesului investitorilor locali si straini pentru piata imobiliara germana, care a avut o evolutie mai slaba in ultima perioada. Investitorii germani au retras in primul trimestru 7,5 miliarde de euro (9,62 miliarde dolari) din fondurile deschise de investitii in domeniul imobiliar, dupa ce o divizie a Deutsche Bank a decis inghetarea unui fond de acest tip. Michael Mikulicz, de la firma CB Richard Ellis din Hamburg, s-a aratat mai putin optimist, el declarand ca efectul Cupei Mondiale asupra pietelor din Berlin, Hamburg, Frankfurt si Munchen va fi minim.

Puma, sponsor fericit!

Compania de articole sportive Puma a devansat pentru prima oara compania rivala Adidas, in privinta numarului de contracte de  sponsorizare incheiate cu echipele participante la editia din acest an a Cupei Mondiale de fotbal, care a debutat vineri in Germania. Puma sponsorizeaza 12 din cele 36 de echipe nationale care participa la turneu, iar Adidas doar sase, intrucat unele dintre echipele nationale pe care le sustine financiar nu au reusit sa se califice.

Pe pozitia a doua s-a plasat Nike, cu opt contracte de sponsorizare. Concurenta dintre cei mai importanti producatori mondiali de articole sportive este mare, companiile alocand milioane de dolari sponsorizarii echipelor participante la turneul final, pentru a-si promova brandul si a majora vanzarile. Adidas, lider al producatorilor de echipamente de fotbal, a fost, timp de mai multe decenii, furnizorul principal al echipelor participante la Cupa Mondiala. De aceasta data a avut ghinion, pentru ca mai multe echipe, printre care si campioana Europei, Grecia, nu s-au calificat. Ca sponsor al FIFA, Adidas va furniza totusi mingiile de joc, precum si echipamentele pentru arbitri, arbitri asistenti si copiii de mingi.

Succesul obtinut de Puma se datoreaza in parte si investitiilor masive facute pentru a devansa Adidas. Analistii apreciaza ca incheierea unor contracte cu echipe importante, ca cea a Germaniei, Angliei sau Braziliei, contribuie la majorarea vanzarilor. Surse din industrie estimeaza ca un acord de sponsorizare a unei echipe importante valoreaza peste zece milioane de euro anual, in timp ce pentru echipe mici, precum Trinidad & Tobago, sumele sunt mult mai mici, aproape de zero.

Nike, cel mai mare producator de articole sportive din lume, a investit masiv in industria fotbalului, dupa ce, in trecut, s-a plasat in urma Adidas, in privinta contractelor de sponsorizare. Nike sustine reprezentativele Braziliei, de cinci ori castigatoare a Cupei, Olandei si Poloniei. Printre cele mai importante echipe sponsorizate de Puma se afla Italia, tripla campioana mondiala, Republica Ceha si Polonia, in timp ce Adidas a incheiat contracte cu Germania, tripla campioana, Franta, castigatoare in 1998, Argentina, cu doua titluri, si Anglia, campioana in 1966. Firma Reebok, preluata de Adidas, nu a incheiat nici un contract cu echipele participante.

Gabriela Dinu
[email protected]

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro