Cafenele Starbucks devin trendy si in Romania

12 iunie 2006

Una dintre cele mai interesante si profitabile investitii din Romania pentru sezonul ce vine este in coffee shop-uri. Cafenele, pe romaneste. Viitorul promitator al acestei nise a determinat compania Starbucks sa anunte investitii masive. Astfel, ea intentioneaza sa deschida peste 150 de astfel de cafenele proprii si inca 350 sub licenta. Bucurestenii au noroc, pentru in capitala sunt planuite mai multe astfel de noi cafenele, pregatite sa apara la finele anului 2006 sau la inceputul anului viitor. Compania Starbucks va intra pe piata romaneasca prin compania greceasca Marinopoulos Coffee Company, cu care a incheiat inca din 2002 un contract de cooperare pentru expansiunea retelei Starbucks in Europa.

Pe parcursul anului trecut  Marinopoulos Coffee Company a pus bazele unei retele de peste 50 de coffee shop-uri in Grecia, Elvetia, Austria si Cipru. Pasul urmator in strategia lor este sa se impuna si pe piata din balcani. Daca lucrurile se vor defasura conform asteptarilor, atunci vom asista la transformarea brandului Starbucks din unul nou, intr-unul trendy.

Cine bate la usa noastra?

In curand pe piata autohtona isi va face loc unul dintre cele mai importante lanturi de cafenele din lume. Fondata in urma cu 35 de ani in Statele Unite, compania Starbucks este prezenta la ora actuala in peste 36 de tari. Cafenele Starbucks sunt deschise fie direct, fie prin asocieri sau contracte de licenta, asa cum sunt in majoritatea locurilor. In ceea ce priveste planurile de viitor ale companiei, actionarii au prevazut deschiderea a inca 1.800 de cafenele in toate colturile lumi.

Prima cafenea Starbucks a fost deshisa in Seatlle, in Pike Place Market de trei prieteni, doi profesori si un scriitor. Impatimitii de cafea au inca posibilitatea sa savureze o ceasca fierbinte in primul coffee shop marca Starbucks, pentru ca ea inca mai exista. In prezent in intreaga lume sunt peste 10.600 de cafenele ce opereaza sub aceasat marca si se asteapta ca numarul lor sa creasca odata cu intrarea pe piata din Romania si a altor tari din regiune.

Piata romaneasca o catapulta pentru Starbucks?

Compania se gandeste sa investeasca serios in Romania pentru deschiderea unor astfel de cafenele. Si daca luam in considerare ca investitia grupului pentru o singura cafenea s-ar putea ridica la circa 100.000 de euro, s-ar pare ca piata din Romania chiar merita. In ceea ce priveste evolutia acestei noi afaceri, ea pare sa fie una foarte dinamica daca este sa luam in considerare planurile organizatorilor de a deschide zece cafenele pe an nu numai in Bucuresti, ci si in alte orase din tara.

Cata cafea consuma romanii?

Se pare ca la acest capitol nu prea ne fortam sa ocupam un loc in top. Ceea ce pentru sanatate este bine. Dar nu la fel de bine este si pentru jucatorii importanti de pe piata cafelei. La noi media consumului este de 1.51 kg pe locuitor, comparativ cu media de sapte kilograme pentru tarile din UE si de 9.4 respectiv 8.6 pentru Norvegia si Suedia. Potrivit rezultatelor Institutului National de Statistica, Romania a importat in 2005 peste 44.000 tone de cafea, in crestere cu doua tone fata de anul precedent si cu peste 20 de tone fata de anul 1990. Si cum din ianuarie 2007 noul Cod Fiscal prevede accize la cafea mai mici ca anul trecut, deja se simte o crestere semnificativa o importului de cafea si a consumului. Stiu totusi americanii ce stiu de vor sa vina si la noi.

Nas in nas cu concurenta

In cazul in care grecii se vor tine de cuvant si vor aduca in Romania brandul Starbucks, atunci ei vor gasi o concurenta destul de puternica. Pentru ca dezvoltarea pietei cafenelelor a cunoscut o evolutie semnificativa, aceasta ducand la aparitia unor marci consacreate, precum Coffee Right, Studio Cafe, Nescafe, Nova Brasilia - Coffee Shops, Cremcaffe sau Fashion Bar. Si sa nu uitam si de asa-numitele cafenele bancare pe care Banca Transilvania, BCR sau BRD le gazduiesc. La toate aceste coffe pub-uri se mai adauga si lantul Gloria Jean’s Coffees care a deschis pana acum cinci unitati si urmeaza sa ajunga la circa 20 in perioada urmatoare. Mai mult, o noua franciza din Africa de Sud, fondata in 2001, Manuka Cafe & Wine, ce combina conceptele de cafenea, restaurantul si magazin de vinuri fine, este gata si ea sa intre pe piata. Deci la acest capitol piata romaneasca nu pare sa duca lipsa de diversitate. Si cum competitia are obiceiul sa scoata ce este mai bun dintr-un produs si ce e mai rau din oameni, atunci nu va fi prea greu sa gasim o explicatie pentru numarul consumatorilor de cafea ce nu se va sfii sa creasca.

Pentru moment insa, jucatorii locali nu considera Starbucks o amenintare. Unii dintre ei sunt chiar sceptici. Competitia nu prea simte entiziasmul romanilor cu privire la “adoptarea” noului brand. Chiar daca Starbucks este un concept unic, exista posibilitatea ca odata intrat pe piata din Romania el sa nu fie agreat decat de un segment relativ modest. Si asta pentru ca in cafenele Starbucks fumatul este interzis. Si cum peste 80% din bautorii de cafea din Romania sunt si fumatori, atunci se explica increderea jucatorilor de piata locala in succesul viitor al afacerilor lor. Aceeasi problema a fost insa intalnita si in Grecia. Dar cum puterea de adaptare a acestui brand este puternica, el a facut fata cerintelor si a creat pentru fumatorii eleni spatii amenajate pe terase. Asa ca odata lansat este interesant de vazut daca romanii se vor adapta sau vor merge pe linia prevazuta de competitie.

McDonald's, inamicul numarul 1

Se pare ca cei de la Starbucks se raporteaza tot mai des la rezultatele lor in raport cu cele ale fast-food-ului cunoscut in lumea intreaga. Si cum succesul McDonald's nu este strain nimanui, Starbucks vrea sa-l depaseasca. Deja compania s-a situat pe locul trei in topul mondial al celor mai cunoscute marci. Ea vrea sa ocupe locul intai si la renume si la vanzari. Asa ca prin programul investitional agresiv, Starbucks vrea sa-si atinga toate aceste scopuri. Si se pare ca are multe sanse de reusita, daca ar fi sa ne luam dupa parerea analistilor care spun ca McDonald's este cu adevarat un lant de fast-food, iar Starbucks este un mod de viata. Si ca de aceea, Starbucks va putea avea mai multe locatii decat McDonald's. Mai multe locatii, mai multi clienti si bineinteles mai mult profit. Asa ca bautori de cafea sau nu, asteptam cu nerabdare sa vedem aparitia banutului verde, sigla companiei Starbucks, si sa vedem daca el va deveni sau nu un succes ca in toate celelalte tari ce au fost ametite de parfumul cafelei fierbinti marca Starbucks.

Ana Zidarescu
[email protected]

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro